Jaarlijkse medewerkerstevredenheidmetingen tonen alleen momentopnamen. Wij geloven dat dit anders kan én moet. En gelukkig zijn wij niet de enigen. Steeds meer bedrijven durven de stap te maken van traditionele jaarlijkse metingen naar pulse of continue metingen.
Recent las ik een artikel van Dick Dam over het DNA van de HR-professional. Is de mensgerichte professional nog wel van toegevoegde waarde in de organisatie? Is er niet meer stevigheid nodig en een bedrijfskundige visie op het HR-vak? Als HR-professional pur sang realiseerde ik me dat dit artikel ook over mij gaat. Hoe borg ik mijn toekomstige waarde?
We communiceren en beïnvloeden vanuit verschillende stijlen. De invloedstijlen ‘overreden’ en ‘overbruggen’ worden het meest gebruikt zo laat onderzoek zien. Welke invloedstijl en bijbehorende gedragssoort is voor uw situatie het meest geschikt?
De positieve waarden van de kantooromgeving krijgen meer gewicht nu goede medewerkers ronduit schaars zijn geworden. Toch blijkt de kantooromgeving vaak een allesbehalve positieve uitwerking op ons.
In onze hedendaagse organisaties is zelfsturing steeds meer de norm. Dat is logisch. Medewerkers leveren steeds minder toegevoegde waarde in de vorm van herhalend werk, dat doen tegenwoordig de computers, machines en robots. De toegevoegde waarde van hedendaagse medewerkers zit steeds meer in uniek en eenmalig werk: projecten, innovatie, maatwerk, verbeteringen.
De huidige dynamische tijd vraagt écht om een HR-businesspartner met een integrale blik, betogen Jan Tjerk Boonstra en Bas Oerlemans, docenten masterclass HR Business Partner. Om die shift van vakspecialist naar ondernemende meedenker te faciliteren hebben ze een handzaam model bedacht.
Welke verschillende rollen moet en kan HR vervullen? En welke competenties horen daarbij?
De invloed van HR in de gehele organisatie is in de afgelopen drie jaar volgens Europese HRM'ers toegenomen en het merendeel ervaart een verhoging van de geloofwaardigheid van HR binnen leiderschapsteams. Ook het budget is bij de meesten in de afgelopen jaren gestegen. Dit en meer zijn de belangrijkste bevindingen uit het jaarlijkse onderzoek van Great Place to Work onder 700 HR-professionals uit dertien Europese landen.
21 procent van de Nederlandse werknemers heeft geen enkel idee wat de bedrijfsdoelstellingen zijn van de organisatie. Zij weten niet wat de koers van de organisatie is voor de komende periode. In meer dan een kwart van de gevallen (27%) worden de bedrijfsdoelstellingen één keer per jaar gepresenteerd. Vaak aan het begin van het jaar. In sommige gevallen wordt er nooit meer teruggekomen op de doelstellingen die door en voor de organisatie zijn opgesteld (17%).
Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat en LinkedIn, zomaar een greep uit de sociale media-jungle, waarbij het voor bedrijven vaak een zoektocht is naar het juiste medium voor de juiste boodschap. LinkedIn is het beste van vele werelden; je profileert je hier voor zowel klanten als potentiële nieuwe werknemers. Maar hoe komt je LinkedInpagina nou het beste tot zijn recht? Melanie Kool van Hays geeft advies.