Technologie verandert ons leven, maar ook in ons werk ervaren we deze invloed. Zowel op de korte termijn als verder in de toekomst gaan er grote veranderingen plaatsvinden op de werkplek. Sommige van deze veranderingen zullen ons in eerste instantie wellicht buiten onze comfortzone plaatsen. Maar het merendeel van de veranderingen zullen we met volle overtuiging omarmen, waarbij we ons afvragen hoe we ooit zonder hadden gekund. Welke zes grote veranderingen kunnen we verwachten?

1. Het einde van busy work

We besteden twee van de vijf werkdagen aan routinewerk dat niet de kern van onze werkzaamheden vormt, zo liet eerder onderzoek va ServiceNow al zien. Door het gebruik van tools die niet gemaakt zijn voor de werkzaamheden waarvoor ze gebruikt worden, verspillen we veel werktijd aan wat de Engelsen busy work noemen: werkzaamheden die geen toegevoegde waarde opleveren. Automatisering en Kunstmatige Intelligentie (KI) gaan hier verandering in brengen en zullen de komende jaren steeds meer busy work uit handen nemen.

2. De gebruiker staat centraal

Gewenning aan gepersonaliseerde en op maat gemaakte oplossingen zorgen ervoor dat werknemers geen genoegen nemen met een dertien-in-een-dozijn-oplossing. Wereldwijd merken organisaties dat hun werknemers zelf de mogelijkheid willen hebben om tools aan te passen en te controleren, in plaats van gebruik te moeten maken van een statische oplossing.

Deze ontwikkeling kan gezien worden als een verdere evolutie van Bring Your Own Device (BYOD), een trend die begon toen werknemers hun persoonlijke tech op grote schaal meebrachten naar het werk. Inmiddels heeft meer dan driekwart van de bedrijven een officieel beleid voor BYOD. En door ervaringen van werknemers met tools die ze in hun dagelijks leven gebruiken, stellen ze dezelfde hoge eisen aan zakelijke applicaties. Ze willen werken met technologieën die het werk makkelijker maken en niet dicteren. Zogeheten low code-applicaties komen aan deze wens tegemoet: werknemers kunnen de interface van deze applicaties zelf aanpassen aan hun eigen voorkeuren.

3. Marktplaats voor taken

Agile werken wordt in steeds meer bedrijven gemeengoed: een werknemer werkt samen met een aantal collega’s aan een taak en pakt na afronding met een andere groep collega’s weer een nieuwe taak op. De afdeling development omarmde als eerste agile werken, inmiddels is ook op sales- en marketingafdelingen dit een veel gebruikte vorm van werken. Deze afdelingen wenden zich steeds vaker tot freelancers om snel op te kunnen schalen als dat nodig is.

Dit betekent dat organisaties ook meer agile moeten zijn in het beheren, leveren en optimaliseren van bedrijfstaken. In plaats van te blijven vertrouwen op ad hoc methodes zoals e-mail, moeten ondernemingen systemen ontwikkelen waarmee ze snel talent kunnen aantrekken. Zo ontstaat er een marktplaats voor taken.

4. Chatbots bevorderen efficiëntie

Chatbots worden vooralsnog beschouwd als tools voor klantsupport, maar ook hier zal verandering in komen. Omdat bots steeds beter in staat zijn om contextuele aanbevelingen te doen, zullen ze ingezet worden om werknemersgedrag positief te veranderen. Een virtuele assistent kan werknemers bijvoorbeeld helpen om een hogere productiviteit te halen op basis van data-analyse.

Met behulp van algoritmes kunnen bots individuele context leveren waardoor ze werknemersgedrag positief beïnvloeden. Een chatbot kan een werknemer bijvoorbeeld laten weten dat de tijd die het kost om te reageren op een incident, 30 procent langzamer is dan bij een concurrent. En op basis van data kan een chatbot direct aangeven hoe tijd efficiënter ingezet kan worden.

5. It’s the technology, stupid

Een geliefd stokpaardje van politici is de economie, en dan vooral hoe hun plannen zullen zorgen voor meer groei. Echter, niet de politiek zorgt voor een groeiende economie, maar productiviteit. En bedrijven hebben de laatste jaren hun werknemers al tot het uiterste gedwongen wat betreft effectiviteit en tegelijkertijd het behoud van kwaliteit. Alleen met behulp van technologie kan dit nog verder worden verfijnd. Maar dit betekent niet dat er meer tools nodig zijn: aanpassingen in werkstructuur hebben het grootste effect.

Enkele cijfers ter achtergrond: uit onderzoek van ServiceNow blijkt dat organisaties in de VS met 5.000 medewerkers of meer jaarlijks 575 miljard dollar kunnen besparen met behulp van automatisering. Dat komt overeen met 3,3 procent van het Bruto Binnenlands Product van de VS. Of de opgetelde winst van de 50 grootste publieke bedrijven. De inzet van machine learning zal de komende jaren leiden tot een hogere efficiëntie en daarmee tot een hogere productiviteit.

6. Machines gaan met elkaar communiceren

Een geheel gerobotiseerde wereld is nog ver weg, maar we zijn al wel meer informatie dan ooit aan het kwantificeren: dagelijks 2,5 triljoen bytes aan data. Het is onmogelijk om deze enorme berg data te beheren en analyseren. Althans, onmogelijk voor de mens. In de toekomst zullen machines met elkaar verbonden zijn, zonder dat daar de tussenkomst van een mens voor nodig is. Naar schatting zal het aantal M2M connecties in 2024 op 27 miljard liggen. Het zullen dan de machines zijn die bepalen of er menselijke communicatie nodig is in een situatie. Wanneer machines activiteiten, context en motivaties begrijpen en daardoor de juiste beslissing kunnen nemen, wordt het hoogste niveau van samenwerking en productiviteit behaald.

Dus ja, machines worden sneller, slimmer en bedrevener in taken dan wij ooit kunnen zijn. Maar een wereld waarin robots de dienst uitmaken, kom je vooralsnog alleen in science fiction-films tegen. Toch vinden er op dit moment al grote veranderingen plaats die een deel van onze werkzaamheden automatiseren. Daardoor kunnen we ons concentreren op werkzaamheden die toegevoegde waarde opleveren voor bedrijven. Stel, door technologie heb je 40 procent meer tijd om te innoveren, wat zou je oppakken? Het wordt tijd om die vraag te beantwoorden, want de toekomst van werk staat al voor de deur.