In het kader van ‘International Week of Happiness at Work’ deed uitzendbureau Walters People een onderzoek onder 941 professionals binnen verschillende disciplines, waarin geprobeerd werd te achterhalen wat werknemers nodig hebben om gelukkig te zijn in hun werk. Hieruit bleek dat uitdagend werk de belangrijkste factor was in het werkgeluk dat professionals ervaren. Op de tweede en derde plek stonden een goede werk-privébalans en open en effectief management. Hoog tijd dus, om je hier als organisatie meer in te verdiepen.
Kilian Wawoe, parttime docent HRM aan de Vrije Universiteit Amsterdam, consultant en public speaker, vindt een goed gesprek tussen leidinggevende en medewerker het allerbelangrijkst als het om het verminderen van stress gaat. Hij plaatst daarnaast kanttekeningen bij generieke vitaliteitsprogramma’s.
In de derde aflevering van de HR Podcast gaat het om het vergroten van de inzetbaarheid. Als verantwoordelijk werkgever wil je mensen inzetbaar houden, uitval beperken en blijvend arbeidsperspectief kunnen bieden, zowel binnen als buiten de organisatie. Het fundament voor alle inzetbaarheidsinterventies en preventieve maatregelen is een inzetbaarheidsprofiel van de organisatie.
Er zijn steeds meer 65-plussers met betaald werk: in 2018 waren het er 255.000. Vooral de arbeidsparticipatie van 65-jarigen is flink toegenomen: ruim 1 op de 3. Dit blijkt uit cijfers uit de Enquête beroepsbevolking (EBB) van het CBS.
Een bedrijfscultuur waar iedereen zich vrij voelt om fouten te maken, heeft een ‘geen schuld policy’. Zo ook Huntsman, maar daar moest iemand eerst voor worden ontslagen.
De tweede aflevering van de nieuwe HR Podcast, van de makers van HR Academy en HR Praktijk is verschenen. De technologische en maatschappelijke ontwikkelingen gaan razendsnel. Die brengen volop innovaties, ook op het gebied van human resources management. De nieuwe HR Podcast bespreekt elke twee weken met deskundigen en HR-professionals innovaties met impact op HR. Zodat u weet wat er speelt en wat er op u af kan komen.
De uitspraak 'Ik wens je veel personeel' komt niet helemaal uit de lucht vallen. Medewerkers kunnen nu eenmaal (langdurig) ziek worden of plotseling weggaan. Dan heb je als werkgever een behoorlijk probleem waar je misschien vaak wakker van ligt. Los van alle hoofdbrekens kost het ook een hoop geld. Allemaal gedoe waar je niet op zit te wachten. Gelukkig kan het ook anders! Hoe? Dat lees je in deze blog.
Een sterfgeval, mantelzorg, schulden, een relatiecrisis – wanneer deel je privésituaties met collega’s of manager?
Mensen zijn gewoontedieren. Maar liefst 40% van ons gedrag wordt bepaald door gewoontes, want op die manier gebruiken onze hersenen zo min mogelijk energie en werken ze zo efficiënt mogelijk. Dat betekent trouwens ook dat ons brein eigenlijk helemaal niet zo dol is op het aanleren van nieuwe dingen. We hebben onze wilskracht nodig om iets nieuws te leren en die bron is helaas niet onuitputtelijk.
Er is onvoldoende oog voor de levensloopstress van werkend Nederland. Werknemers doorlopen verschillende fases in hun leven, zowel in hun werk als privé. Van de eerste baan tot het pensioen: al deze fases brengen verschillende uitdagingen met zich mee. Iedereen krijgt te maken met gebeurtenissen die grote impact hebben, zoals mantelzorg, schulden, een conflict op de werkvloer of echtscheiding.