Kent u de uitvalrisico’s onder de medewerkers van uw organisatie? Heeft u een effectief beleid op het gebied van duurzame inzetbaarheid? Hoeveel tijd besteedt u aan dit onderwerp? En wilt u weten waar u nu staat? Doe dan mee aan dit onderzoek van HR-dienstverlener Robidus en HR Praktijk.
Drie maanden in de corona-crisis geeft 6 op de 10 werknemers aan dat hun werk is veranderd. Het aantal gerapporteerde burn-out klachten is van hetzelfde niveau als voor de crisis. Ook de werk/privé-balans is niet veranderd, blijkt uit onderzoek van TNO onder ruim 10.000 werknemers*. De resultaten lijken te duiden op een goede veerkracht bij de werknemers.
Nu een deel van de bedrijven langdurig een lagere productiviteit kent, neemt het belang van zoeken naar ander werk toe. Het Centraal Planbureau adviseert het kabinet dan ook de NOW-regeling af te bouwen en werknemers te ondersteunen met omscholing en begeleiding van werk-naar-werk.
Organisaties staan aan begin van een grote uitdaging. De afgelopen maanden hebben zij ervaren hoe hun medewerkers en managers omgaan met een globale crisis. De focus was overleven. Maar de volgende fase breekt aan: herontwerpen en groeien. Of worden we toch nog opgeschrikt door een tweede coronagolf? In elk van die scenario’s speelt de data-gedreven en mensgerichte werkgever een hoofdrol. Want die zal in staat zijn iedere medewerker een gezonde en motiverende (thuis)werksfeer te bieden die nodig is om weer te floreren.
Een kwart van de Nederlandse werknemers zou het niet met de leidinggevende bespreken als hij/zij psychische problemen zou krijgen, zo laat nieuw onderzoek van Tilburg University zien. Dat betekent dat de leidinggevende dan ook geen steun of werkaanpassingen kan bieden om te helpen voorkomen dat deze werknemers uitvallen. Hier ligt mogelijk een belangrijke sleutel naar de preventie van psychisch verzuim en verlies van werk.
De betrokkenheid van medewerkers bij hun werkgever is tijdens de coronacrisis gegroeid. Tegelijkertijd zijn medewerkers ook zeer tevreden over thuiswerken en staan maar weinigen te trappelen om weer naar kantoor te gaan.
Vier op de tien HR-professionals zien dat mentale gezondheidsproblemen toenemen bij werknemers die sinds de coronacrisis thuis aan het werk zijn. De meerderheid van de HR-professionals denkt wel dat zij ook in deze periode over de juiste tools, vaardigheden en kennis te beschikken om werknemers te helpen als zij mentale klachten ervaren van het thuiswerken.
Thuiswerkers staan onder hoge druk als gevolg van de intelligente lockdown. Dat blijkt uit onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-out (NCPSB). Onderzoeksresultaten tonen een gemiddelde toename van de stressniveaus van bijna 40 procent. “Dat levert een groot risico op uitval op. Bij een structurele toename van 40 procent ben je drie tot zes maanden verwijderd van een burn-out”, zegt NCPSB-voorzitter Theo Immers.
Nu veel Nederlanders thuis werken, lopen werk en privé naadloos in elkaar over. Partners zijn hele dagen op elkaar aangewezen, moeten kinderen ondersteunen bij hun schoolwerk en ondertussen hun eigen werk uitvoeren. Werkstress en onzekerheid over de situatie komen nu samen aan het thuisfront, wat de druk op een relatie flink kan opvoeren.
Employee experience (EX) is een thema dat steeds meer aandacht krijgt. Zo komt het in het Global Talent Trends 2020 onderzoek van LinkedIn naar voren als het #1 onderwerp. In dit artikel heb ik getracht om zoveel mogelijk EX-termen te verzamelen en te duiden.