Employee alignment/engagement: waar te beginnen? En vooral nu, in deze onzekere tijden waar verandering de enige constante is. Dat is de vraag die we bij PROOF vaak gesteld krijgen. En ik heb een heel duidelijk antwoord: you can’t eat the elephant in one bite, maar geef employee alignment nu wel extra veel prioriteit.
Thuiswerken is de status quo geworden sinds de uitbraak van de Covid-19-pandemie. Hoewel thuiswerken zeker zijn voordelen heeft, gaat het ook gepaard met een reeks uitdagingen, waaronder de thuiswerk-burn-out, die met gemiddeld 325.000 zoekopdrachten per maand wereldwijd toeneemt.
Nu er veel thuis wordt gewerkt , ontbreekt het sociale vangnet van directe collega’s. Dit kan leiden tot mentaal verzuim; je medewerker is er dan met z’n hoofd niet meer bij. En dat heeft mogelijk productiviteits- en rendementsverlies tot gevolg. En als het langer duurt kan de medewerker zelfs uitvallen. Maar hoe herken je nu in de praktijk mentaal verzuim bij medewerkers, zeker als ze op afstand werken? En wat kan je als HR doen om het te voorkomen?
TNO heeft een aantal basisprincipes opgesteld om zo vitaal mogelijk vanuit huis te werken. Deze basisprincipes zijn het maken van een dagplanning, zorgen voor voldoende beweging en momenten van ontspanning en in contact blijven met collega’s. Dit zijn het soort tips die werkgevers met hun werknemers zouden kunnen delen. Het is echter ook de verantwoordelijkheid van de werknemer om zich in te zetten voor zijn eigen gezondheid en deze instructies op te volgen. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat er nog veel ruimte is voor verbetering in werkgewoonten vanuit de thuiswerker zelf.
Het is goed mogelijk om gericht aan de inzetbaarheid van je medewerkers en het geluk te werken. Werkgeluk gaat over een duurzaam gevoel van voldoening. Het gaat dan over verbondenheid, autonomie, vertrouwen, waardering, uitdaging en het hogere doel van de organisatie.
De helft van de Nederlandse mkb-medewerkers heeft last van een zekere mate van burn-out sinds ze zijn overgestapt op werken vanuit huis. 37% van de ondervraagde thuiswerkers heeft hun mentale gezondheid echter nog nooit met hun manager besproken sinds het begin van de coronapandemie. Dit terwijl er voor de werkgever een wettelijke verplichting bestaat om zowel de fysieke als mentale risico’s die gepaard gaan met thuiswerken te inventariseren en hier actief beleid tegen te voeren en medewerkers te instrueren.
Corona is de aanjager van allerlei veranderingen in werken én op de arbeidsmarkt. Zoals meer thuiswerken, anders werken, meer afstand. Maar corona houdt mensen ook ván het werk. Wat zijn de gevolgen als straks het virus weer op z'n retour is? Veel organisatie komen voor gigantische uitdagingen om hun medewerkers aan het werk te houden. En onverminderd blijft de noodzaak van duurzame inzetbaarheid. Wat kunnen organisaties nu en straks doen om de verschuivingen van werk het hoofd te bieden en mensen aan het werk te houden?
Door effectief interventies in te zetten, kunt u langdurig verzuim voorkomen. Soms kan een kleine aanpassing hiervoor al genoeg zijn. Misschien is de belangrijkste regel: ga met elkaar in gesprek. Kom samen tot een oplossing die voor beide partijen werkt. In dit praktijkverhaal laten we zien hoe u dit kunt realiseren.
Werknemers die getroffen zijn door COVID-19 blijken op het werk beter tegen een stootje te kunnen dan andere werknemers. Wie zelf of in zijn omgeving met het virus te maken kreeg, is daarna beter bestand tegen zakelijke tegenslag of lastige omstandigheden op het werk. In algemene zin heeft COVID-19 nog geen effect op de mate waarin werknemers zich weerbaar en betrokken voelen bij hun werkgever, alleen bij een persoonlijke ervaring met het virus is dat het geval.
Wat wordt na Covid-19 de werkstrategie van jullie team? Is hybride straks de heilige graal en hoe ga je dan met elkaar om? In wat voor cultuur kunnen jullie floreren en werken jullie effectief samen? Je teamcultuur aanpassen aan een nieuwe situatie is niet binnen twee maanden gefikst.