De automatisering bij grote bedrijven neemt ondanks de krapte op de arbeidsmarkt nauwelijks toe. Dat komt naar voren uit een nieuw rapport van het World Economic Forum (WEF), waarvoor onderzoek is gedaan bij meer dan achthonderd ondernemingen in 45 landen. De ondervraagde bedrijven hebben inmiddels 34 procent van hun taken geautomatiseerd. Dat is slechts 1 procent meer dan in 2020.
Met het hybride werken zouden we niet alleen fysiek en mentaal fit moeten zijn, maar vooral ook digitaal fit. En dat is niet altijd het geval. Gebrek aan digitale vaardigheden kost een gemiddelde kenniswerker namelijk tussen de 40 en 200 uur per jaar. En dat kost niet alleen tijd, maar ook energie en slagkracht. Werkgevers moeten dan ook zorgen dat hun medewerkers digitaal fitter worden, vindt Martijn Aslander, oprichter van Lifehacking.nl en mede-oprichter van Permanent Beta.
Wat zijn de belangrijkste valkuilen bij HRIT- of HCM-implementaties? In dit artikel delen 7 senior consultants van SuccessDay, allen met ruime ervaring aan de klantzijde, de 7 belangrijkste om rekening mee te houden.
HR-professionals hebben er een nieuwe collega bij gekregen: ChatGPT. Wat zijn de mogelijkheden van deze veredelde chatbot? Enkele experts namen de proef op de som. Zo is Thomas Mulder, CHRO van VodafoneZiggo onder de indruk van hoe goed het programma personeelsadvertenties kan 'screenen' - wordt wel rekening gehouden met de diversiteit van de doelgroep? – en vervolgens kan herschrijven. Enkele waardevolle toepassingen én aandachtspunten.
Hybride werken. Sinds de coronacrisis is deze voor veel mensen prettige werkvorm waarbij je deels thuis werkt en deels op kantoor niet meer weg te denken. Toch is hybride werken niet voor iedereen makkelijk. Zo wordt bij digitale meetings nog weinig rekening gehouden met de 300.000 Nederlanders met een visuele beperking. De hoogste tijd dat inclusief hybride werken meer aandacht krijgt.
Jumbo Kooistra heeft jarenlang bij dezelfde leverancier gezeten voor hun HR- en salarisprocessen. Met de veranderende behoeftes van zowel het bedrijf, de medewerkers en de klanten is Jumbo Kooistra op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkheden voor de invulling van HR- en payroll processen. Zij kwamen terecht bij Visma Nmbrs.
Een goed werkend HR-serviceportaal heeft een positieve invloed op de Employee Experience (EX). Een juiste zoekfunctie is daarbij cruciaal. Enkele stappen om de zoekfunctie te verbeteren.
Hoe zorgen HR-leiders ervoor dat digitale tools voor de medewerkers werken, en niet andersom? En dat zij soepel meegaan in de digitale transformatie? Bij de Ronde Tafel ‘The Human Side of Tech’ op Leadership in HR werden de nieuwste neurowetenschappelijke inzichten gedeeld om dit gemakkelijker te maken.
Wat is het wezenlijke verschil tussen automatiseren en digitaliseren? Wat zijn de trends in het groeiende aanbod van HR-toepassingen? En hoe pak je de invoering van nieuwe HR-systemen goed aan? Om helder zicht te krijgen op IT voor HR, zijn in aflevering 66 van de HR Podcast als gast aanwezig: Jon de Vries en Hans Hoogendoorn van consultancybureau Bonte Bij. Beiden staan midden in de praktijk van de selectie en invoering van HR-toepassingen en delen hun inzichten en ervaringen: wat is ‘hot’ (and not) en wat zijn de do’s & don’ts.
Is jouw HR-afdeling toe aan een upgrade van jullie HR-systemen? Om goedkeuring te krijgen voor een nieuwe investering is het belangrijk om een sterke business case te bouwen.