Ongeveer negen jaar geleden werd e-HRM geïntroduceerd met het idee dat het veel efficiëntiewinst voor HR zou opleveren. Wat is de ervaring van een drietal organisaties na een aantal jaar met e-HRM te hebben gewerkt? Hebben zij deze baten van e-HRM weten te behalen of leidt het implementeren van e-HRM tot een investering die moeilijk terug te verdienen is?
De IT- en HR-afdeling hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Beide afdelingen dienen met name interne klanten, die verzoeken indienen, advies vragen of ondersteuning in het oplossen van problemen.
De tijd van onbekommerd op vakantie gaan en even ontsnappen aan het hectische leven is geschiedenis. Onderzoek van vacaturewebsite Jobbird.com leert dat de meeste Nederlanders tijdens de vakantie bereikbaar blijven voor hun werkgever.
Ken Jennings en Brad Rutter wonnen meer dan $5.000.000 met de populaire televisiequiz Jeopardy – een soort Trivial Pursuit, maar dan veel moeilijker. Ze waren de áller, állerbesten in het beantwoorden van zeer gecompliceerde en gedetailleerde vragen. Jennings was al 74 keer ongeslagen. Rutter won de hoogste prijs ooit met Jeopardy – ruim $3.000.000. De mannen waren onverslaanbaar.
Als een medewerker vragen heeft over zijn loonstrook of wil weten hoeveel vakantiedagen hij nog heeft, kan hij natuurlijk terecht bij de HR-afdeling. Maar hoe waardeert hij de afhandeling? Verloopt de communicatie prettig? Wordt hij snel geholpen? Iedere HR-afdeling wil iedereen zo goed en snel mogelijk helpen, maar toch staan collega’s vaak lang in de wacht of wordt er weinig gecommuniceerd over de status van een melding. Dat moet beter.
Het vertrouwen in de economie neemt iets toe. Toch zien de mensen hun eigen situatie minder zonnig in, aldus een recente peiling van het Sociaal en Cultureel Plan Bureau. Dat is niet zo vreemd: de werkloosheid is met 7,3 procent de hoogste sinds 1995 en de stijging zal naar verwachting nog wel even doorzetten. Ondanks de positieve economische geluiden zoeken bedrijven nog steeds naar mogelijkheden om overhead te verminderen. Het mes zetten in onnodige administratieve handelingen kan besparingen opleveren zonder veel bloedvergieten.
Te dure bedrijfsonderdelen zijn een loden bal aan het been van veel organisaties. Want hoewel Nederland de economische crisis te boven lijkt te komen, hangen bezuinigingen en lastenverzwaringen nog steeds als een grote grijze wolk boven veel organisaties.
De introductie van e-HRM verandert het gebruik van het HR-systeem. Dat heeft consequenties voor de systeemselectie. De beschreven aanpak is gericht op niet aanbestedingsplichtige organisaties, maar de meerwaarde van een Proof of Concept geldt voor alle selectietrajecten.
In Nederland wordt 8 procent van de werktijd, zo’n 19 miljard euro, verspild aan niet-productieve ICT-werkzaamheden. TNO wil dit percentage terugdringen door de ontwikkeling van slimme kantoorsoftware en zoekt partners voor het project 'Informatie Ondersteund Werken' (IOW).
Bijna de helft (45,6 procent) van de Nederlandse werknemers geeft de voorkeur aan een online portal om zo zelf HR-zaken te kunnen regelen. Dit blijkt uit de Pay Optimism Scale 2013 onder 1.020 respondenten wereldwijd van HR-dienstverlener NGA Human Resources.