De meeste HR-afdelingen hebben geen rapportagetools. Standaardrapportages moeten vaak grotendeels of helemaal handmatig gemaakt worden. 20 Procent kan ad-hocrapporten direct samenstellen en tweederde moet de hulp inroepen van consultants en ICT-experts. Men heeft er vaak meer dan een week voor nodig om een ad-hocrapport te maken. Omdat de databronnen die men gebruikt voor rapportages niet geïntegreerd zijn, ontstaan ‘verschillende versies van de waarheid’.
Dit artikel neemt je mee in zowel de feitelijke als de politieke discussie die het ‘Global versus Local’-vraagstuk even interessant als riskant maakt. In stappen wordt het keuze- en implementatieproces beschreven, opgebouwd uit de vragen: wat is de strategie van mijn organisatie en hoe is mijn HR-inrichting hierop aangesloten? Hoe maak ik de vertaling van organisatie- en HR-strategie naar het HR-IT landschap? En ten slotte hoe borg ik een succesvolle implementatie?
Het aantal werkgevers dat e-HRM aanbiedt aan medewerkers groeit gestaag. Inmiddels wordt het in meer dan de helft van alle organisaties (56 procent) toegepast, blijkt uit de Raet HR Benchmark 2016. Vaak om kosten te besparen en soms ook om de rol van HR als business partner te versterken. En natuurlijk omdat medewerkers graag zelf hun HR-zaken willen regelen (68 procent van hen vindt dit belangrijk).
Jarenlang werd er in recruitment kringen een beetje neergekeken op proactieve in-house recruitment. De rol van recruiter werd regelmatig vervuld door externe recruitment professionals en -bureaus, vaak omdat interne HR-afdelingen al genoeg te doen hebben zonder zich druk te hoeven maken om het zoeken naar geschikte kandidaten. Als gevolg werd de verantwoordelijkheid voor het aantrekken van nieuw personeel gedeeld door interne recruiters, de advertising afdeling en externe recruitment bureaus.
De nieuwste Fortune-lijst met de vijftig grootste leiders ter wereld bestaat uit een aantal ‘uitzonderlijke mannen en vrouwen die het zakenleven, de overheid, charitatieve instellingen en nog veel meer transformeren’. Stuk voor stuk dynamische creatievelingen die in hun branche of functie voor enorme uitdagingen staan, maar ook bewezen hebben zeer succesvolle leiders te zijn.
Alleen zij die onder een steen hebben geleefd, hebben de enorme verandering in de samenleving gemist, veroorzaakt door de digitale transformatie. Alles is veranderd. Van de manier waarop je een pizza bestelt tot aan het beheren van een complete supply chain. Er zijn tal van nieuwe businessmodellen en manieren van werken ontstaan.
In mijn vorige blog ging ik in op de kostenbesparing die organisaties kunnen realiseren als zij personeelsmanagement automatiseren. Maar het rendement van technologische oplossingen voor HR reikt verder. In deze blog ga ik dieper in op de werknemersproductiviteit en -prestaties die managers kunnen verhogen wanneer zij software inzetten voor het personeelsbeheer.
Steeds meer techbedrijven kiezen voor de human touch. Apple, LinkedIn, Twitter en andere techbedrijven nemen mensen aan om nieuws te selecteren. Niet alleen omdat algoritmes niet goed presteren, maar omdat we het beter van mensen kunnen hebben als ze fouten maken zo meldt NRC.next.
Uit onderzoek van Salarisprofs blijkt dat verantwoordelijken voor salarisadministraties schrikbarend veel geld laten liggen. Managers geven aan dat er gemiddeld 137.000 euro bespaard kan worden, salarisadministrateurs 49.400 euro. Volgens Salarisprofs kan dat komen door 'een andere kijk op het begrip besparing'.