Door corona is er een digitaliseringsgolf over werkend Nederland getrokken. Sinds de eerste lockdown zijn onze digitale vaardigheden met sprongen toegenomen. Tenminste, dat denken we. Maar hoe is het nu écht gesteld met de digitale vaardigheden in kantoorwerkersland? Krijgen we nu ook bijna automatisch een versnelling van de digitalisering van organisaties? En welke impact heeft dat op HR?
Door de noodzaak om te veranderen staan Nederlandse bedrijven aan vooravond van ongekende innovaties in workflows en op de werkplek. Nederlandse leidinggevenden vinden deze aankomende veranderingen ingrijpender dan de veranderingen aan het begin van pandemie. Meerderheid Nederlandse werknemers verwacht spanning tussen belang bedrijfscontinuïteit en veilige terugkeer naar de werkplek.
Het slim inrichten van de digitale werkplek zorgt ervoor dat medewerkers productief (samen)werken en draagt bij aan een naadloze overgang tussen kantoor en thuis. Aan de hand van 3 Golden Nuggets liet Bas van Leur tijdens het online congres 'Remote werken en engagement' zien hoe je met praktische en direct toepasbare middelen binnen Office 365 de werkwijze van medewerkers efficiënter kunt inrichten, samenwerkingsprocessen kunt versterken en daarmee makkelijker en slimmer kunt werken op afstand.
Nederland is al een stap verder is in de digitaliseringsslag van HR-processen dan de meeste Europese landen. Bijna de helft (47%) van de Nederlandse werkgevers vindt dat zij al veel hebben bereikt. Alleen Polen (54%) en Spanje (51%) scoren iets hoger. Oostenrijk blijft nog behoorlijk achter met slechts een kwart van de werkgevers die aangeeft dat de processen voldoende zijn gedigitaliseerd.
Door HR-selfservice verandert het vak van personeels- en salarisadministrateur. Invoer is steeds minder nodig maar kennis blijft cruciaal. De functie verandert van administrateur naar procesexpert, en de samenwerking met functioneel beheer wordt intensiever. Ook de rol van HR-advies wijzigt. HR-selfservice zorgt voor een grote verandering en heeft aanzienlijke invloed op het organisatorisch ontwerp van HR. In veel gevallen zullen medewerkers de nieuwe rollen op kunnen pakken, maar het is duidelijk dat deze rollen wel om andere skills en vaardigheden vragen.
Het samenspel van HR-speerpunten zoals leiderschap, transformatie, mobiliteit , talentmanagement, engagement, onboarding etc. worden als onderscheidende innovaties in een strategie vormgegeven. Ze sturen en begeleiden organisaties om proactief in te spelen op veranderende omgevingsfactoren en zich te onderscheiden van concurrenten. De HRstrategie realiseer je door optimale inrichting van de HR-processen ondersteund door e-HRM systemen.
De keuze voor het beste e-HRM systeem vraagt inzicht in de eigen (HR-) organisatie, strategie en visie. Er is inzicht nodig in de behoefte van de mensen in de organisatie en kennis over de (technologische) mogelijkheden. En dan de fundamentele keuze bij systeemselectie: kiezen voor een allround systeem of kiezen voor een mix van een basissysteem met daaraan gekoppelde expertsystemen. In dit artikel helpen we u bij het selecteren van de beste oplossing.
Een modern e-HRM systeem geeft een organisatie de juiste ondersteuning om ambitieuze HR-doelen als ‘werkplezier’ en ‘de juiste persoon op de juiste plek’ te behalen. Maar er komt best veel kijken bij de keuze, inrichting en borging van een e-HRM systeem. Natuurlijk is de systeemkeuze en het inrichten van het systeem/de technologie belangrijk. Maar minstens zo belangrijk is de manier waarop je de verandering die zo’n systeem moet brengen, vorm gaat geven.
Talent Management tools hebben het vorige decennium voor een samensmelting van losse disciplines gezorgd binnen HR. De volgende stap is het koppelen van de interne recruitment functie voor doorstroom, ook wel interne mobiliteit, in een Talent Marketplace.
Stel je voor dat je leeft in het voorjaar van 2021. Je denkt terug aan een jaar geleden, het moment dat we niet meer naar kantoor en school konden en we zoveel mogelijk binnen moesten blijven. De wereld leek stil te staan. Maar al gebeurde er weinig, terugkijkend was deze tijd toonaangevend voor medewerkers en organisaties.