Om schaars talent te behouden, voeren werkgevers steeds vaker exitgesprekken. Maar wat je eigenlijk zou moeten meten is waarom mensen graag blijven.
Om als organisatie succesvol te zijn, is de cultuur die beleefd wordt in de organisatie van vitaal belang. De vraag is alleen, hoe kom je tot een goed begrip van de huidige cultuur binnen de organisatie? Dit is een vraag die AnalitiQs regelmatig van klanten krijgt. Zo ook van een klant uit de agrarische sector.
Steeds meer organisaties zien de waarde van een goede Employee Experience in, het kan onder meer leiden tot minder verzuim, minder verloop en een hogere productiviteit. Om te weten hoe jij met jouw organisatie kunt inspelen op de ervaringen van je medewerkers, is het verzamelen van feedback erg belangrijk. Dit kun je doen met zogeheten Pulse surveys. AnalitiQs sprak met Susanne Hooks, HR Project Officer bij Renewi en projectmanager voor Pulse, over hoe zij het Pulse project tot nu toe heeft ervaren en welke tips zij heeft voor andere organisaties.
Jeetje, ik ben geschrokken! Deloitte bracht onlangs een nieuw rapport uit ‘Women @ Work: A global outlook’ met daarin de meningen van 5.000 vrouwen verdeeld over 10 landen. De resultaten zijn schokkend!
Menig organisatie die heeft geïnvesteerd in HR-Analytics heeft moeite om de hoge verwachtingen waar te maken. Veelal wordt er bij het initiëren van HR-Analytics geïnvesteerd in technische rollen en de technische infrastructuur. Waar minder aandacht voor is, is de wisselwerking tussen de wereld van HR en de wereld van de data & techniek. Omdat vaak geldt dat een technisch expert geen HR expert is en andersom, is het noodzakelijk om deze werelden te verbinden. Het overbruggen van deze twee expertises wordt gedaan door de zogeheten Translators.
Vrouwelijke bestuurders van grote Nederlandse ondernemingen verwachten dat door de grotere inzet van digitale communicatie- en samenwerkingstools en het toegenomen thuiswerken de bedrijfscultuur bij veel ondernemingen aanzienlijk gaat veranderen. Hiermee wordt volgens de bestuurders de deur opengezet voor meer inclusiviteit en diversiteit. Uit de Female Leaders Outlook van KPMG blijkt dat de helft van de Nederlandse ‘female leaders’ verwacht dat de voortgang die nu op het gebied van diversiteit en inclusie wordt gemaakt na de coronacrisis doorzet.
Meer dan ooit wordt ons dagelijks leven beïnvloed door data. Besmettingscijfers, ziekenhuisopnames, weekgemiddelden. De overheid baseert beslissingen voortdurend op basis van de trends. Data is zelfs essentieel om tijdig te kunnen ingrijpen. Waarom zou dit niet voor HR-beleid gelden? Hoe zet je data in bij het bepalen van de juiste HR-interventies?
Elkaar echte en oprechte feedback geven blijkt vaak in de praktijk heel spannend te zijn, laat staan als het over je manager gaat. Stefaan Rodts, CEO PKF Wallast: “Dankzij de frequente ‘Upward Feedback’ hebben we een mechanisme om dit gesprek op gang te brengen om elkaar te helpen nog beter te worden.”
Diversiteit en Inclusie (D&I) zijn voor bedrijven en organisaties van steeds groter belang. Niet alleen om ethisch en maatschappelijk bewust te handelen, maar ook omdat uit onderzoek blijkt dat geïncludeerde medewerkers hun bedrijf hoger waarderen, meer betrokken zijn en betere resultaten leveren. Een bekend mediabedrijf benaderde ons daarom met de volgende drie vragen: Hoe is het gesteld met D&I op onze werkvloer? Leidt D&I bij ons ook tot een betere bedrijfsvoering? Wat zouden we kunnen verbeteren?
Het aanleren van nieuwe skills voor banen van de toekomst middels online bijscholing zit in de lift. Populaire richtingen voor om- en bijscholing zijn onder andere: data analist, software developer, IT-administrator, grafisch ontwerper en klantenservice medewerker. Dit ligt in lijn met de groeiende vraag naar digitale skills op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit data van Microsoft en LinkedIn.