September 2015 stapte Boudewijn van Straaten aan boord bij Eneco-groep (kortweg ‘Eneco’) als eerste HR business analist. Daarmee heeft hij HR-analytics een structurele plaats binnen Eneco gegeven. In deze hoedanigheid helpt Boudewijn het bedrijf om slagen te maken op het gebied van data-gedreven HR. Hoe belangrijk Eneco het thema HR-analytics vindt blijkt wel uit het feit dat de HR-directeur zelf aan deze analyseprojecten deelneemt.
HR-analytics is niet iets dat je ‘implementeert’; het is een proces dat je mogelijk moet maken door resources, tools en data beschikbaar te stellen. HR-analytics zelf is uiteindelijk een kwestie van doen. Enkele tips en valkuilen
HR-professionals met een (actieve) strategische positie in de organisatie maken meer gebruik van instrumenten voor HR-processen en meten naar verhouding meer de uitkomsten van HR-processen dan HR-professionals met een mindere strategische positie. En dat meten levert meer op dan alleen maar weten.
Nadat je de businessvraag in het kader van HR-analytics hebt achterhaald volgt het vertalen van de businessvraag naar een analyticsvraagstuk. Irma Doze en Toine Al beschrijven in het boek ‘Waarde creëren met datagedreven HR-beleid’ aan de hand van een praktijkvoorbeeld bij Capgemini hoe een analyseboom hierbij kan helpen.
Meer plannen op lange termijn maken (34 procent), het beloningsbeleid aanpassen (31 procent) en extra personeel aannemen (21 procent) hebben volgens CFO’s een positieve impact op de prestaties van het bedrijf. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële en administratieve professionals.
Voor het eerst deden informatiemanager Iron Mountain en adviesbureau PwC groot onderzoek naar de wijze waarop bedrijven hun eigen gegevens benutten. Het onderzoek leverde verrassende resultaten, en veel ‘food for thought’. Een vraaggesprek met Jeroen Strik, Managing Director Benelux van Iron Mountain en Otto Vermeulen, partner bij PwC, over de voornaamste bevindingen uit het onderzoek.
Iedere keer wanneer we een HR professional aan de lijn krijgen die met ons wil praten over het opzetten van mogelijkheden op het vlak van voorspellende HR analytics, krijgen we dezelfde vraag: hoe kunnen we zo snel mogelijk van start gaan? Uiteraard bestaat er geen standaardantwoord op deze vraag aangezien elke organisatie anders is en erg verschillende uitdagingen biedt op het vlak van data, analytische mogelijkheden, problemen op het vlak van de bedrijfsactiviteiten en/of de medewerkers, etc. Hierbij enkele van onze gebruikelijke antwoorden op de meest voorkomende vragen.
Wie vanaf het begin consequent het businessmodel volgt dat Eckart Wintzen met BSO/Origin in praktijk bracht, heeft geen HR-afdeling nodig. Zijn advies is simpel: blijf vooral meedenken over hoe je HR-taken kunt laten uitzakken naar de managementlagen, daar horen ze thuis.
Mark de Lat promoveert op ‘de black box’ van HRM. Wil HRM zijn impact vergroten dan moet HR-beleid evidence based worden. Dat levert organisaties de grootste kans op werkelijk groeiend werkvermogen en dalende verzuim- en verloopcijfers. ‘Reken maar dat het management dat terugziet in de verlies- en winstrekening.’
Marktwerking in de zorg ziet Mediq als een kans, met als doel een leidende ‘international homecare company’ te worden. HR-directeur Peter Kleij kan in deze platte organisatie doorpakken. ‘Ik heb hier meer impact dan bij een multinational.’