De waarde van HR Analytics zit in het vermogen om te analyseren en te interpreteren en de toepassing daarvan voor de organisatie.
PostNL startte enkele jaren geleden met HR Analytics. Dit bleek ook een uitkomst te zijn in de discussie die er intern gevoerd werd over de nut en noodzaak om met de 20.000 postbezorgers functioneringsgesprekken te houden.
Leren is goed. En dus sturen organisaties hun medewerkers op cursus. Van leren wordt niemand slechter. Maar levert het ook iets op? Is het, met andere woorden, goed voor het bedrijfsresultaat? En hoe meet je dat? NS Stations vond het antwoord.
PostNL startte enkele jaren geleden met HR Analytics. Daarbij werd vanaf het begin niet alleen gefocust op het kwantitatieve deel, maar werd ook veel aandacht besteed aan het kwalitatieve deel. Een bewuste keuze, aldus Eric van Duin, manager HR Informatie, Processen en Systemen bij PostNL, omdat het goed is om de mensen achter de data mee te nemen. “HR Analytics doe je niet alleen ‘behind the desk’.”
De digitale revolutie is in volle vaart en veranderingen hebben elkaar nog nooit zo snel opgevolgd als nu. Waar snelheid voorheen werd bepaald door de programmeersnelheid van ontwikkelaars, versterkt nu iedere ontwikkeling zichzelf en andere ontwikkelingen automatisch. Het verbeteren van de ene technologie versnelt automatisch de ontwikkeling van andere technologieën, en niet meer lineair maar exponentieel. Het is een nieuw model op basis van data, intelligentie en zelfprogrammering.
Jan Blok, senior adviseur bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) zette de methodologie van analytics zwaar in bij het meten van de effecten van een nieuwe opleiding voor forensisch coördinatoren. Hij is enthousiast over de resultaten: “Door het toepassen van analytics konden wij laten zien dat je voor elke euro die je investeert in de opleiding twee euro terugverdient.”
De afdeling Organisatie & Personeel (O&P) van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) gaat op een andere manier met strategische personeelsplanning (SPP) om dan een aantal andere overheidsorganisaties. Daar waar de ene organisatie SPP vooral benadert vanuit controle, jaarplanning en verantwoording staat bij het RIVM meer de visie, lange termijn en de inhoudelijke vraag centraal.
Nu we 2017 zijn ingegaan en weten dat HR betrouwbare data moet kunnen leveren ten aanzien van factoren zoals productiviteit, betrokkenheid en prestaties, mogen drie elementen in jouw reis als HR data-ninja niet ontbreken.
Dorel Juvenile, bekend van aansprekende merken zoals Maxi-Cosi, Quinny, Safety First en Tiny Love, is aan het opschalen naar één wereldwijd bedrijf met eenduidige merkproposities én eenduidige processen. Deze uniformiteit moet ook bij HR worden doorgevoerd. Mattijs Mol, Global HR Process Manager bij Dorel Juvenile, begon met zijn team met het implementeren van HR-systemen, het structuren van de (basis)data van HR en het inrichten van dashboards. De logische vervolgstap, na reporting, is het gebruik van data- en analysetools om de business robuuster te maken.
Het werk van HR professionals verandert, of verdwijnt misschien wel. Maar moeten we ons hier zorgen om maken? Volgens mij in het geheel niet. Mijn inziens worden er door digitalisering en analytics namelijk ook banen gecreëerd. Zoals de community manager.