Een derde van de werknemers wereldwijd vreest dat technologieën zoals AI en automatisering hun baan overbodig maakt. Zij staan hier niet alleen in. Bijna driekwart (73%) van de executives verwacht dat de arbeidsmarkt in de komende drie jaar flink verandert als gevolg van toenemende automatisering. Een forse stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 26% deze voorspelling deed.
Informatie in de vorm van verhalen wordt het beste verwerkt door onze hersenen. Het vertellen van verhalen is dan ook een logische stap om inzichten uit data over te brengen, zowel in woorden als in beeld. Hoe kun je dit principe effectief toepassen in het kader van HR Analytics? Hoe formuleer je een heldere boodschap, duidelijke structuur, spannende elementen en goede visualisaties? Tijdens een workshop op het 4e Nationaal HR Analytics Congres helpt Teun ter Welle je hiermee op weg.
Persona’s zijn een krachtig middel om de medewerker centraal te stellen en, steeds toetsend en kalibrerend, passende oplossingen te ontwikkelen voor een bepaalde medewerkersgroep. Het heeft het grote voordeel dat hiermee de medewerkers als het ware tot leven komen. Het geeft een mensbeeld van de medewerker-in-de-business. Dit stimuleert de creativiteit en zorgt voor focus. En dat leidt tot beter beleid en ondersteuning. Een case.
Bij veel organisaties kost het HR nog steeds veel moeite om de lijn te overtuigen van nut en noodzaak om te analyseren: HR Analytics. Tijdens een workshop op het 4e Nationaal HR Analytics Congres leert Gido van Puijenbroek u hoe u consulting-technieken kunt gebruiken om tot de echte kern van een probleem te komen. En hoe u inzichtelijk kunt maken wat een bepaald probleem de organisatie kost.
Voordat de Universiteit Twente actief aan de slag kon met HR Analytics moest er eerst een flinke inhaalslag worden gemaakt, vertelt HR Analyticus Rens Brinkman: “Het is een mooi woord, analytics, maar voordat je eraan toekomt moet er veel geregeld worden. Wij zijn heel druk geweest om de basis op orde te brengen, te zorgen dat de data betrouwbaar is en dat er meer relevante data beschikbaar komt."
Erwin Paans is HR-analist bij het Amphia Ziekenhuis in Breda. Het introduceren van Analytics gaat niet zonder slag of stoot, heeft hij ervaren. 'Het is belangrijk om helder te krijgen wat je precies wilt weten. In het begin schoten we nog wel eens alle kanten op en we ontdekten al snel dat een goede afbakening heel belangrijk is.'
50 Procent van de HR-professionals in heel Europa is ontevreden over de aandacht die HR Analytics momenteel in de sector krijgt en slechts 9 procent is tevreden.
Het wordt voor HR steeds belangrijker om naar de Voice of the Employee te luisteren omdat organisaties realiseren dat zij daarmee het verschil kunnen maken voor hun personeel. Cendris Customer Contact wil graag dat medewerkers zich vanaf hun allereerste Employee Journey welkom voelen. Daarbij spelen vanaf het begin onderzoeken een grote rol.
Voor de HR-directeuren van de Groep Saint-Gobain was het onmogelijk om alle kaderleden van deze wereldwijd opererende multinational te toetsen op hun talenten. Een HR Analytics-programma biedt uitkomst: “We kunnen nu veel mensen spotten die anders buiten beeld gebleven zouden zijn.”
Onlangs sprak ik met Annemieke Nennie, binnen Rabobank verantwoordelijk voor het inrichten van de People Analytics functie. We spraken over de invulling die HR geeft aan de digitalisering van Rabobank, de stappen die al gezet zijn, welke uitdagingen er nog liggen en de visie van Annemieke op de toekomst.