Ajax stond bijna in de finale van de Champions League. Bijna niemand hield dit succes voor mogelijk in het internationale voetbal dat geregeerd wordt door het grote geld. Ajax heeft geen suikeroom uit een oliestaat, maar is met relatief beperkte middelen de grootste Europese clubs de baas. Welke lessen kunnen andere organisaties leren uit deze internationale zegereeks?
In veel organisaties wordt het belang van HR Analytics inmiddels onderkend; het analyseren en interpreteren van data is onmisbaar om te komen tot datagedreven HR-beleid. Maar hoe zet je de volgende stap, met HR Analytics echt waarde creëren voor de organisatie?
Naar aanleiding van de media-aandacht* rondom het Gelijk Loon Gelijk Werk onderzoek dat AnalitiQs voor Aegon heeft uitgevoerd, ben ik de laatste weken met HR- en algemeen bestuurders van verschillende organisaties over dit onderwerp in gesprek gegaan. Een deel wil ook een dergelijke analyse uitvoeren en is benieuwd hoe dit het beste aangepakt kan worden. En een aantal organisaties hebben deze analyses, al dan niet achter de schermen, reeds uitgevoerd.
Hoe kan het medewerkers helpen om beter en sneller aanbod over leren en ontwikkelen te ontvangen? Hoe kan het ervoor zorgen dat de juiste vacature, op het juiste moment, bij de juiste persoon komt? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we medewerkers niet meer met informatie overladen die niet relevant is?
Waar velen bang zijn dat robots hun werk overnemen, zijn sommige werknemers juist blij met hun komst. Zoals in de 16 vooruitstrevende fabrieken die McKinsey in samenwerking met de World Economic Forum (WEF) als lichtende voorbeelden heeft geïdentificeerd.
Het opleidingsbudget blijkt een goede maatstaf voor de effectiviteit van uw HR-functie. Weet u wat de samenhang tussen opleiden en de dynamiek in uw organisatie is?
In 2018 start Stefaan bij Aegon als Global Director HR Technology en Analytics. Waarom vindt hij mens- en organisatievraagstukken zo interessant? En hoe geeft hij binnen Aegon invulling aan HR-analytics en zijn nieuwe rol? “Het uiteindelijke doel is om mijn rol, de brugfunctie tussen HR en data science, overbodig te maken”
Analisten zijn een ‘stelletje cowboys’ die snelle conclusies trekken zonder diepgang en onderzoekers rapporteren altijd te laat en op het verkeerde moment. Dat waren soms de clichés die het onderzoeksteam van Beatrice Snel en het business intelligence team van Jeffry Louvenberg over elkaar uitspraken toen hun werkvelden in oktober 2013 werden geïntegreerd binnen de afdeling Trends, Onderzoek en Statistiek (TOS).
Datagedreven werken als HR-professional vraagt om een plan. Een roadmap stelt je in staat om op dagelijkse basis te doen wat nodig is. Wat zijn de essentiële onderdelen van een HR Analytics roadmap? Tijdens een workshop op het 4e Nationaal HR Analytics Congres helpt Frank Osten je hiermee op weg.
In Nederland zijn de verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen klein zo blijkt uit diverse Gelijk Loon voor Gelijk Werk onderzoeken. We zitten dus op het goede pad, maar er zijn mijns inziens twee zaken benodigd om ongelijkheid op basis van geslacht nog sneller de wereld uit te helpen.