Marketing heeft het nodige pionierswerk verricht op concepten als Customer Experience (CX), Customer Journeys en Voice of the Customer (VoC). Inmiddels is het inzicht ontstaan dat een organisatie niet alleen een goede beleving dient te bieden aan klanten, maar ook aan medewerkers. Een goede beleving is min of meer de standaard geworden, dus waarom zou je in je rol als medewerker genoegen nemen met een proces dat kapot is of een gammele user-interface? Daarnaast is bewezen dat een goede Employee Experience (EX) geld oplevert.
Bijna driekwart (73%) van de Europese werkgevers vindt inzichten die HR verschaft op basis van HR-data van toegevoegde waarde voor de bedrijfsvoering. Nederlandse respondenten geloven dat HR-analytics vooral impact kunnen hebben op het ziekteverzuim (49%), ontwikkeling van medewerkers (44%) en de capaciteit (36%).
Bijna driekwart van de Europese werkgevers (69%) gaat ervan uit dat de HR-afdeling inzichten verschaft op basis van HR-data. 73% vindt deze inzichten van toegevoegde waarde voor de bedrijfsvoering. Dat blijkt uit nieuw onderzoek door HR-dienstverlener SD Worx, waarbij zakelijke beslissers binnen en buiten HR werden ondervraagd.
Het is weer bijna dagelijks polonaise op de snelweg. De pepernoten liggen in de schappen. De mandarijnen zijn niet aan te slepen. In menig organisatie staat de sfeer onder druk vanwege budgetdiscussies. Kortom, het einde van het jaar is weer in zicht. Eind 2018 heb ik enkele HR-analytics voorspellingen gedaan voor 2019. Laat ik eens doen wat we bij AnalitiQs altijd onze klanten adviseren: kijken in hoeverre bepaalde verwachtingen zijn gerealiseerd. Eens kijken of mijn voorspellende gaven die van de gemiddelde beursanalist overstijgen. Hoe ga ik dit doen? Middels een self-assessment.
Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Maar wat maakt medewerkers blij? Een keer per jaar een medewerkersonderzoek uitvoeren vertelt je niet zo veel, daar zijn de meeste HR-professionals het inmiddels wel over eens. We zien een verschuiving van denken vanuit HR-processen naar een focus op de beleving van medewerkers, de Employee Experience.
Data, data en nog eens data. Wil je als bedrijf met je tijd meegaan, dan moet je in komende vijf jaar met data aan de slag. Dat is de belangrijkste conclusie uit recent onderzoek van HP onder IT-professionals.
Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers werkt in een andere gemeente dan waar zij wonen en de gemiddelde woon-werkafstand in 2017 was 22,3 km*. Maar hoe zit het eigenlijk met de impact van woon-werkverkeer op werk? Een studie van Liang Ma en Runing Ye in de Journal of Transport Geography** analyseerde met behulp van survey data uit drie grote steden in Australië of en hoe woon-werkverkeer de productiviteit van een werknemer beïnvloedt.
In de vierde aflevering van de HR Podcast staat diversiteit en inclusiviteit centraal. Verantwoordelijke organisaties streven naar een evenwichtige personeelssamenstelling waarin de medewerkers zich thuis voelen. Maar effectief beleid maken om diversiteit en inclusiviteit te sturen is moeilijk. Een deel van de oplossing is gebruik maken van data-analyse.
In de publieke sector wordt steeds vaker geëxperimenteerd en op bescheiden schaal gewerkt met artificiële intelligentie (AI), bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit en gezondheid. Om dat op een eerlijke en verantwoorde manier te doen, is het noodzakelijk dat de AI-technologie die gebruikt wordt transparant en toetsbaar is. TNO en het CBS slaan de handen ineen om via een Partnership for Trusted AI een transparant, eerlijk en toetsbaar gebruik van AI in de publieke sector te stimuleren, met aandacht voor ethische, juridische en organisatorische randvoorwaarden.
In mijn studententijd heb ik een jaar in een wedstrijdacht mogen roeien. Naast kracht en ervaring, was het een voordeel als alle 8 een zelfde lengte en postuur hadden. Met mijn lengte was ik zeker niet een voor de hand liggende kandidaat. Toch werd ik gekozen. Dan kan je je afvragen: waarom nam de coach het risico dat diegene mee zou kunnen komen? Het antwoord was: data.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling