Wat de pandemie niet heeft veranderd, is dat medewerkers zich verbonden en betrokken willen voelen. Ze zoeken snelle feedback omdat ze willen weten of ze meerwaarde leveren. Ze willen nauw kunnen samenwerken met collega’s, ook al is dit op afstand. En organisaties zelf? Die willen het beste talent aanstellen, hun mensen betrokken houden en zijn op zoek naar wendbaarheid. Werknemers willen relevant blijven in deze veranderende wereld, dus moeten bedrijven mogelijkheden bieden voor levenslang leren.
Integreer talentmanagement in de belangrijkste processen en activiteiten
Talentmanagement gaat over een strategische aanpak voor het aantrekken, behouden en ontwikkelen van personeel. Het leiden van een organisatie vraagt om meer dan alleen het aanstellen van mensen die bepaalde taken kunnen uitvoeren. Bedrijven moeten een concurrerend personeelsbestand opbouwen door het aantrekken van mensen met veelgevraagde vaardigheden, door te investeren in levenslang leren en door elke dag te werken aan het optimaliseren van prestaties.
Talentmanagement kan geen los bedrijfsproces zijn: het moet worden geïntegreerd in de belangrijkste organisatorische processen en activiteiten. Het gaat daarbij om het verbinden van mensen, werk en ontwikkelingskansen, of organisatiebrede programma’s voor het ontwikkelen van talent via training, learning, mentorships en werkervaringen op maat. Josh Bersin is auteur en HR-expert. Met zijn bedrijf helpt hij duizenden organisaties over de hele wereld hun HR- en personeelsstrategieën te verbeteren en transformeren. Ook hij stelt dat mensen niet ‘gewoon een baan’ willen: ze willen een ‘employee experience’. Talentmanagement gaat over het leveren van de juiste ervaring op het juiste moment, voor iedereen.
Goed talentmanagement biedt voorsprong
Vroeger werden onkosten met betrekking tot medewerkers gezien als noodzakelijke bedrijfskosten. Maar vandaag de dag moeten bedrijven wendbaar genoeg zijn om de vaardigheden van hun werknemers te benutten voor innovatie en groei. Bedrijven moeten dus voortdurend investeren in hun mensen. Met andere woorden: talentmanagement is belangrijk omdat geëngageerde werknemers productievere werknemers zijn, wat weer een positieve invloed heeft op het bedrijfsresultaat.
Mensen vormen het hart van elke organisatie. Zonder het juiste talent lopen bedrijven het risico op een slechte bedrijfscultuur, lage klanttevredenheid en bovenal een gebrek aan innovatie. Werkgevers worden vandaag de dag geconfronteerd met een complexer talentmanagementlandschap dan ooit tevoren. Bedrijven die goed omgaan met talent hebben een voorsprong op concurrenten die dit nalaten.
Processen voor talentmanagement
Maar hoe kom je uiteindelijk tot strategisch talentmanagement en wat zijn de processen die hierbij passen? Talentmanagementprocessen zijn procedures die verband houden met het personeelsbestand en de loopbaanontwikkeling van werknemers. Deze processen zijn cruciaal voor het succes van de organisatie omdat ze verband houden met hun grootste asset, namelijk de mensen. Processen voor talentmanagement omvatten de volgende gebieden:
- De strategische bedrijfsplannen. Dit zijn de groei- en uitbreidingsplannen van de organisatie, de omzet en alle andere facetten die bepalen waar en wanneer talent nodig is en in welke mate.
- De personeelsplannen. In deze fase bepaalt workforceplanning welke vaardigheden en werknemers nodig zijn om het bedrijfsplan uit te voeren. De teams voor talentacquisitie of talentmanagement zijn verantwoordelijk voor het werven van de benodigde vaardigheden en mensen.
- Onboarding. Processen die nieuwe medewerkers laten kennismaken met bedrijfsprocessen, -systemen en de bedrijfscultuur.
- Performance management. Traditioneel performancemanagement was gericht op het verleden en op het ‘bewaken’ van de prestaties. Bedrijven stappen steeds vaker over op performance enablement, een toekomstgerichte aanpak die is ontworpen om werknemers te ondersteunen in hun loopbaanontwikkeling. Processen voor performance enablement leggen de nadruk op een continue dialoog en ontwikkeling (‘continuous performance management’) en focussen op het creëren van loopbaanervaringen.
- Ondersteuning bij training en performance. Training, online learning en andere tools stellen werknemers in staat om zich voor te bereiden op nieuwe carrièrekansen. Learning en talentmobiliteit zijn met name belangrijk voor bedrijven die willen werken aan betrokkenheid en het dichten van de ‘skills gap’ via om- en bijscholing. Virtual learning is een essentiële resource geworden voor het om- en bijscholen van personeel om in te spelen op de veranderende zakelijke behoeften.
- Successieplanning. Dit zorgt ervoor dat een organisatie competente managers en executives heeft die zich binnen het bedrijf omhoog werken. Successieplanning stelt gebruikers in staat cruciale rollen te identificeren voor opvolging, interne en externe kandidaten aan te wijzen, de ‘readiness’ te beoordelen, de ontwikkelingsbehoeften vast te stellen en opvolgingspools en -plannen te creëren.
- Primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. De juiste voorwaarden trekken mensen naar een organisatie toe en zorgen ervoor dat toptalent bij de organisatie blijft.
- Analyse van essentiële vaardigheden en ‘skills gap’. Organisaties maken een transformatie door, met name op het gebied van digitale vaardigheden. Door het evalueren van de vaardigheden van het huidige personeelsbestand en te onderzoeken welke vaardigheden in de toekomst nodig zijn, kunnen bedrijven uiteindelijk een personeelsbestand opbouwen op basis van de vaardigheden en functies die een organisatie nodig heeft.
Een flexibele, people-first talentmanagementstrategie zal werknemers in staat stellen het beste uit zichzelf te halen. Het stelt organisaties beter in staat te beschikken over het talent en de vaardigheden die ze nodig hebben om zowel uitdagingen aan te pakken als groeikansen te verzilveren.