Maar wat is dat nou exact, zo’n Employer Brand? De definitie van het boek Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand dekt de lading goed:
“Als werkgever een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”
Cruciaal voor aantrekken en behouden talent
Kortom, wanneer de Employer Branding optimaal is, profileert je bedrijf zich als een aantrekkelijke werkgever. Vanaf het wervings- en selectieproces tot en met het moment dat een collega de organisatie verlaat en wanneer je het helemaal goed doet, ook nog daarna. Een goede Employer Branding is cruciaal bij het aantrekken van de beste talenten; niet alleen omdat veel sollicitanten willen werken bij topbedrijven, maar ook omdat de wereld door social media veel transparanter is geworden. Bijna iedereen, zeker de Millenials, gaat eerst online op zoek naar informatie over je bedrijf voordat ze overgaan tot de sollicitatieprocedure. Door social media is het daarnaast makkelijker geworden om een mening te delen, en dit doen kandidaten ook over het sollicitatieproces. Maakt een organisatie een misser in de recruitmentprocedure? Dan kan de negatieve impact op de Employer Branding groot zijn.
Just do it: 3 Employer Brand tips
Met de volgende drie tips, maak je een goede start met het versterken van je Employer Brand:
Tip 1: Don’t fake it, to make it
Doordat de wereld transparant is geworden, moet je bij de creatie van je Employer Brand vooral authentiek zijn. Ga op zoek naar die kenmerken die je werkelijk onderscheiden van de concurrentie. Welke aspecten, niet alleen extern maar vooral ook intern, maken jouw organisatie aantrekkelijk als werkgever? Denk daarbij bijvoorbeeld aan bijzondere onderdelen van de organisatiecultuur, promotiekansen, flexibele arbeidstijden of opleidingsmogelijkheden. Wanneer je eerlijk en authentiek bent, creëer je een Employer Brand die echt bij de organisatie past. Ga daarom uit van je eigen kracht én je eigen medewerkers. Vraag je collega’s gerust om input: wat zouden zij vooral terug willen zien in de Employer Branding? Wie weet, komen er verrassende resultaten uit!
Tip 2: Gebruik je beste ambassadeurs
En wanneer je toch je collega’s om input vraagt, kun je gelijk verder met de tweede tip. Want de beste ambassadeurs voor een goede Employer Branding zijn nog altijd de medewerkers zelf. Gelikte corporate verhalen? Die zijn niet meer van deze tijd. Sollicitanten en andere stakeholders willen geïnformeerd worden met reële verhalen en ervaringen. Gebruik hiervoor visuele middelen, denk bijvoorbeeld aan video’s, infographics of zelfs livestreams. Visuals en video’s zeggen niet alleen meer dan 1.000 woorden; ze worden ook veel makkelijker en vaker bekeken. De populariteit van YouTube, Instagram en Pinterest komt tenslotte niet uit de lucht vallen!
Tip 3: Continue communicatie met sollicitanten
Te weinig communicatie tijdens het sollicitatieproces is killing voor je Employer Branding. Grote kans dat sollicitanten die niet of niet duidelijk geïnformeerd worden over de status van de procedure, hun ontevredenheid zowel online als offline uiten. Blijf daarom in contact met kandidaten via persoonlijke berichten of automatisch geplande updates. Deze communicatiemomenten kunnen ook worden gebruikt om weetjes over je bedrijf te delen, bijvoorbeeld in de footer van mails. Tevreden sollicitanten zijn zo belangrijk voor je Employer Branding!