Een kwart van de Nederlandse CEO’s ziet het behouden van waardevolle medewerkers als de meest strategische uitdaging. Uiteraard snap ik deze uitkomst van het recente onderzoek van Berenschot (Strategy Trends 2014 – the CEO’s agenda), maar er komt bij dit soort uitspraken altijd direct een vraag bij mij op: weet de CEO de meest waardevolle medewerkers in zijn/haar bedrijf wel te vinden?

In mijn ogen wordt er te snel voorbij gegaan aan deze vraag. Als ik in organisaties vraag wie de meeste toegevoegde waarde heeft voor de organisatie, wordt er snel gewezen naar mensen die een plek hebben in het management of in de directie. En dat is jammer, want hierbij worden de medewerkers die geen leiding geven, maar wel essentieel zijn voor het realiseren van de organisatiedoelen vaak vergeten.

Maar hoe weet je als organisatie waar het potentieel zit van je medewerkers? Oftewel, wie heeft de kennis en kunde in huis die essentieel is voor het voortbestaan van de organisatie? Het verkrijgen van dit inzicht is voor veel organisaties nog een grote uitdaging. Het zogeheten Talent Management kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Dit is echter niet alleen het domein van HR. Natuurlijk moet de HR-afdeling zorgen voor de tools en het beleid dat Talent Management ondersteunt, maar het verkrijgen van inzicht in de kennis en kunde van de medewerkers is het domein van de hele organisatie. De een kan niet zonder de inbreng van de ander.

Hoe dit in de ideale wereld eruit ziet? Medewerkers en managers maken samen afspraken over de ontwikkeling van de individuele medewerker. In welke richting kan de medewerker zich ontwikkelen en welke opleidingen kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren? Welk groeipotentieel heeft de medewerker en hoe kan zijn/haar bijdrage er in de toekomst uitzien? De medewerker en manager leggen deze informatie vast in een HR-systeem dat in staat is om deze data te combineren met de informatie van alle andere medewerkers uit de organisatie. Op deze wijze ontstaat er een geïntegreerd beeld waar bestuurders direct mee aan de slag kunnen. En wordt het beantwoorden van de vraag wie ze willen behouden meteen een stuk eenvoudiger.

Voordat u zich concreet kunt richten op het behouden van uw meest waardevolle medewerkers, kunt u zichzelf dus beter eerst de vraag stellen: wie hebben de meeste toegevoegde waarde in mijn organisatie, nu en in de toekomst?