Dit blijkt uit onderzoek van Randstad onder ruim 1.900 Nederlandse werkenden.
Lifestyle voordelen
Een hond op het werk, casual kleding, een gekke vergaderruimte, dit soort ‘lifestyle voordelen’ bij kleine bedrijven dragen bij aan een informele sfeer die als aantrekkelijk wordt gezien door talent. Gemiddeld geeft 83 procent van werkend Nederland aan dat dergelijke lifestylevoordelen plezierig zijn en 68 procent vindt ze ook nuttig. Jongeren zijn zelfs nog meer overtuigd (90 procent). 34 Procent ziet het dragen van casual kleding als een kenmerk van de ideale werkplek. Voor 15 procent zou het meenemen van de hond ideaal zijn.
Startup-cultuur
Grote bedrijven moeten concurreren met kleine, jonge bedrijven als het gaat om het aantrekken van digitale experts en zakelijke talenten. Het is de startup-cultuur die het verschil maakt. Een hippe werkplek met lifestyle elementen bevordert de samenwerking (26 procent), zorgt voor minder ziekteverzuim (18 procent), verhoogt de productiviteit (19 procent) en geeft meer creativiteit (30 procent).
Passie en bezieling mist bij grotere bedrijven
Grotere bedrijven worden niet gezien als de plek waar de juiste werksfeer wordt gevonden. Slechts 1 op de 10 werknemers verwacht passie en bezieling te vinden bij grote bedrijven. Het MKB lijkt garant te staan voor innovatieve werkcultuur en de beste balans tussen werk en privé. Kleinere bedrijven scoren relatief het hoogst op directe impact op de toekomst van het bedrijf. Bij start-ups voelen werknemers zich al snel belangrijk en krijgen ze snel verantwoordelijkheid. Verder spreekt de relaxte sfeer, de platte structuur en de creatieve werkomgeving van start-ups jonge mensen aan.