Met de 20-procent regel is AdSense ontwikkelt, evenals Gmail en diverse andere projecten. Toch wil Google nu efficiënter te werk gaan en kunnen medewerkers niet zomaar 1 dag in de week aan innovatie besteden. Hiervoor moeten zij nu eerst toestemming van het management krijgen aldus een ingewijde in het Amerikaanse tijdschrift.
Productiviteitanalyse
Dat Google efficiënter wil werken blijkt uit het feit dat managers worden beoordeeld op de productiviteit van hun teams. Google heeft intern een analytisch team dat continu de productiviteit van alle medewerkers meet. En het niveau van productiviteit dat de teams moeten leveren gaat ervan uit dat de medewerkers 100 procent van hun tijd aan hun primaire verantwoordelijkheden besteden.
Focus
Het einde van de 20-procent regel past volgens Quartz bij de nieuwe strategie van CEO Larry Page. Hij kondigde onlangs aan dat Google een ‘more wood behind fewer arrows’-strategie ging volgen. Wat wil zeggen dat meer medewerkers op minder projecten worden gezet, oftewel gefocussed wordt. Alleen bepaalde engineers gaan nu aan het werk aan nieuwe ideeen. Een eind voor Google Labs en de 20-procent regel voor iedere Google-medewerker. En ook voor medewerkers van andere bedrijven die Google als grote voorbeeld zagen?