Nederlands talent wil een baan met inhoud: 45 procent zoekt uitdagend werk, 39 procent wil meer professionele ontwikkeling en nog eens 28 procent verwacht toekomstperspectief en doorgroeimogelijkheden. Nederlandse werknemers lopen niet warm voor een betere functietitel (5 procent). Dit blijkt uit het wereldwijde onderzoek van LinkedIn naar de houding van fulltime werknemers ten opzichte van de banenmarkt.

Ook geld vindt Nederlands talent minder belangrijk. Hoewel Nederlanders internationaal bekend staan als zuinig en op geld gericht, hecht slechts 16 procent waarde aan een betere beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat is opvallend laag, vergeleken bij het wereldwijde gemiddelde van 49 procent. Met dit jaarlijkse onderzoek biedt LinkedIn werkgevers inzicht in wat talent wil en van hen verwacht anno 2015.

Tevreden werknemer geen garantie talentbehoud

Vier op de vijf Nederlandse werknemers zeggen tevreden te zijn met hun huidige baan. Daarmee kent Nederland de meest tevreden werknemers ter wereld (gemiddeld 68 procent). Toch staat 81 procent open voor een nieuwe baan als er een mooie kans voorbij komt. Een tevreden werknemer is dus geen garantie voor talentbehoud. Wél verwacht talent in het eerste contact van een headhunter of corporate recruiter direct duidelijke communicatie over de verantwoordelijkheden die bij een baan horen (69 procent) en waarom juist zij geschikt zijn voor die baan (64 procent).

Talent Brand

Deze trends wijzen uit dat het voor zowel bedrijven als recruiters loont een proactieve houding aan te nemen op de arbeidsmarkt. Recruiters moeten zich vooraf goed hebben verdiept in het talent dat ze benaderen, zodat ze precies weten wat die professionele stap voor iemand betekent. Voor bedrijven geldt dat ze moeten werken aan hun eigen merk, het zogenaamde talent brand. Wat bieden zij hun werknemers aan professionele kansen? Voor een aantrekkelijke werkgever is talent eerder geneigd om in beweging te komen en de stap te wagen.

Seminar Arbeidsmarktcommunicatie

Medewerkers zijn de onderscheidende factor bij het succes van een organisatie. Een organisatie dat het juiste personeel weet te werven, binden en alignen bij haar missie, strategie en cultuur, presteert aanmerkelijk beter. Het investeren in een sterk werkgeversmerk is daarom van essentiële waarde. Via communicatie die de ‘employer brand’ in al zijn facetten tot leven laat komen. Marcel van der Haas neemt u in 4 stappen mee naar uw optimale arbeidscommunicatieplan. Meer informatie en inschrijven