Dit blijkt uit internationaal onderzoek van Effectory (de Global Employee Engagement Index™) uitgevoerd onder 18.000 medewerkers uit 56 landen. Bevlogen medewerkers hebben passie voor hun werk. Ze verdiepen zich erin en vinden het leuk en zinvol om ermee bezig te zijn. Dit zorgt ervoor dat zij minder snel geneigd zijn om hun huidige baan op te zeggen. Precies dit blijkt uit de onderzoeksresultaten, de verloopcijfers dalen zodra de bevlogenheidsscores stijgen.
Hogere klanttevredenheid
Bevlogen medewerkers bezorgen organisaties daarnaast betere resultaten. Zij zijn bereid een stapje extra te zetten voor het succes van de organisatie, door bijvoorbeeld nog even een klant te helpen na sluitingstijd of door ongevraagd vernieuwingen voor te stellen. Tenslotte staan de neuzen van bevlogen medewerkers veel vaker dezelfde kant op, ze werken dus niet naast elkaar, maar samen. Ze richten zich gezamenlijk op het doel van je organisatie. Gemiddeld behalen organisaties met bevlogen medewerkers hierdoor 22 procent meer winst. Uit het onderzoek blijkt ook dat de klanttevredenheid toeneemt in organisaties waar medewerkers bevlogen zijn. Zo scoort een bevlogen medewerker gemiddeld een 8,5 op klantgerichtheid, terwijl een medewerker die niet bevlogen is op een 6 blijft steken.