Studenten met de studierichting personeel & arbeid en sociale wetenschappen zijn tijdens hun stage niet zo bevlogen zo blijkt uit de Stagemonitor 2013 van StudentenBureau. Dit kan met het werkklimaat van doen hebben aldus de onderzoekers.

Voor het onderzoek van de Erasmus Universiteit is de bevlogenheid bij 1.450 stagiairs onderzocht. Ze konden aangeven in hoeverre zij bijvoorbeeld enthousiast zijn over hun stage, geïnspireerd worden door hun stage, trots zijn op het werk dat zij hebben verricht en of ze ’s morgens opstaan met zin om aan de slag te gaan.

Bevlogenheid per studierichting

In vergelijking met andere studierichtingen is het aantal respondenten met de studierichting personeel & arbeid en sociale wetenschappen dat laag scoort op bevlogenheid hoog te noemen (16,3%). De percentages voor de andere studierichtingen zijn lager dan deze 16,3%. Respondenten uit de studierichting techniek zijn voornamelijk gemiddeld bevlogen of bevlogen. Slechts 5,3% van deze groep respondenten scoort laag op bevlogenheid.

Goed werkklimaat

Verder werden stellingen aan de studenten voorgelegd met betrekking tot de vraag of de directie van het stagebedrijf een goed werkklimaat en leiderschap faciliteren. 48,7% is het met deze stellingen eens. Slechts 5,2% van de stagiairs kan zich hier niet in vinden.

Invloed werkomgeving

Chantal Rietveld van Erasmus Universiteit Werkklimaat en leiderschap: “Een stage is voor veel jong opgeleide starters het moment dat ze voor het eerst te maken krijgen met een werkomgeving waarin collega’s en de te verrichten werkzaamheden een grote rol spelen. De werkomgeving is van grote invloed op de werkbeleving en bevlogenheid van stagiairs. Bevlogen en gepassioneerde stagiairs inspireren en innoveren in hun werk, wat een positief resultaat heeft voor de leeropbrengsten.”


Vernieuwende inzichten

Collega Jessica van Wingerden vult aan: “Bevlogen stagiairs leveren daarmee ook een belangrijke bijdrage aan het stagebedrijf door vernieuwde inzichten te creëren. Een manier waarop stagebedrijven op bevlogenheid kunnen sturen, is door een goed werkklimaat. Begeleiders kunnen met leiderschap faciliteren en stimuleren en het mogelijk maken om een balans te creëren tussen wat energie vraagt in het werk (taakeisen) en wat energie geeft in het werk (energiebronnen). Hierdoor ervaren stagiairs meer werkplezier. Tevens kan een link naar kwaliteit en prestaties gelegd worden. Om die reden is het interessant om te onderzoeken hoe bevlogen stagiairs zijn en of de bevlogenheid positief dan wel negatief samenhangt met factoren zoals werkklimaat, feedback, begeleiding, en waardering; zowel door collega’s als door financiële prikkels.”