Uitdaging
Kwaliteitsimago hooghouden
Deloitte is met ruim 4.500 medewerkers en 19 kantoren in Nederland de grootste dienstverlener op het gebied van consultancy, tax, accountancy en financieel advies. Wereldwijd werken er meer dan 182.000 mensen. Daarmee is Deloitte ook internationaal de grootste zakelijke dienstverlener.
De grootste zijn is één. Maar er is meer nodig om ook de beste te zijn – en te blijven. Het kwaliteitsimago van Deloitte is direct afhankelijk van de mensen die er werken. Zij leveren dagelijks de diensten aan de klant. Hun talenten maken het verschil tussen Deloitte en andere dienstverleners. Daarom zet Deloitte de laatste jaren sterk in op het hooghouden van de kwaliteit van de instroom van nieuwe medewerkers.
Selectie van starters
75% van de instroom van Deloitte bestaat uit starters. Dat maakte het voor de recruiters van Deloitte voorheen vaak een hele uitdaging om te achterhalen welke talenten een sollicitant in huis heeft. Zeker in een gesprek van een uur. Want hoe kom je te weten waar een kandidaat goed in is, als die persoon nog nauwelijks werkervaring heeft? ‘We zochten naar een manier om de kwaliteit van onze instroom onafhankelijk te waarborgen’, zegt Marielle Coomans, program leader recruitment bij Deloitte.
Oplossing
Online assessment
In 2009 besloot Deloitte om in haar selectieproces structureel gebruik te gaan maken van de Deloitte Career Scan, een online assessment dat HFMtalentindex op maat ontwikkelde voor Deloitte. Met de Career Scan zien recruiters direct wat het werk- en denkniveau van de sollicitant is. Ook krijgen zij inzicht in de aanleg van de sollicitant voor de competenties die binnen Deloitte van belang zijn.
Deloitte zette de Career Scan vóór 2009 al incidenteel in, bijvoorbeeld tijdens recruitment-evenementen. De ervaringen daarmee waren positief. Coomans: ‘We hebben destijds in 2009 geen alternatieve tools meer overwogen. We waren vooral blij met de manier waarop HFMtalentindex met ons meedacht over de implementatie van de Career Scan in het selectieproces.’
Selectieproces
Het selectieproces voor starters en young professionals ziet er nu als volgt uit:
• Cv- en motivatiescreening door de recruiter.
• Online assessment.
• Voorselectie op basis van het online assessment: go/no go op basis van werk- en denkniveau.
• Eerste gesprek met de recruiter en de verantwoordelijke (senior) manager uit de business.
• Tweede gesprek met de (senior) manager.
• Arbeidsvoorwaardengesprek met de recruiter.
Resultaten
Snelle voorselectie
Caroline Bijvoet, sinds 2009 werkzaam als recruiter bij Deloitte, is blij met de duidelijkheid die de Career Scan haar biedt. ‘Met de Career Scan kunnen we een eerlijke voorselectie maken. Toppers halen we er op deze manier veel sneller uit. Het is voor mij praktisch ondoenlijk om tien kandidaten te spreken in een eerste selectieronde.’
Bijvoet: ‘Het is soms wel even slikken, als een sollicitant met een veelbelovend cv slecht scoort in het online assessment. Maar een goede en onafhankelijke voorselectie maakt wel een belangrijk onderdeel uit van onze professionele selectieprocedure.’
Meer focus in het selectiegesprek
Selectiegesprekken hebben door de Career Scan meer focus gekregen, vertelt Bijvoet. ‘De Career Scan helpt mij om gerichter door te vragen. Als ik bijvoorbeeld zie dat een kandidaat laag scoort op de competenties ‘samenwerken’ en ‘adviesvaardigheden’, terwijl die persoon veel moet gaan netwerken en adviseren, dan weet ik dat ik dieper op die competenties moet ingaan tijdens het gesprek. Het is fijn om zulke voorkennis te hebben.’
Opbrengsten voor Deloitte
Volgens Marielle Coomans heeft de inzet van de Career Scan de afgelopen jaren twee belangrijke opbrengsten voor Deloitte gehad:
• Verhoogde efficiëntie van het selectieproces
‘35 tot 40% van de kandidaten valt af op basis van het online assessment. Onze recruiters gaan daardoor efficiënter met hun tijd om.’ In 2011 heeft Deloitte op deze manier 1000 vacatures voor starters en young professionals vervuld met een team van 17 recruiters.
• Gestegen kwaliteit van de instroom
‘Ik krijg uit de business terug dat het niveau van de instroom tegenwoordig nog hoger ligt dan vroeger. We leggen de lat bewust hoog voor onze sollicitanten. Dat zijn we aan onze klanten verplicht. Er gaat ook een helder signaal vanuit naar de arbeidsmarkt: Deloitte zoekt toppers.’