Maar liefst 7 op de 10 bedrijven hebben vertrouwen in hun groeiperspectieven voor 2022. Ze verwachten echter wel dat het lastig zal zijn om gekwalificeerd personeel te vinden, maar ook om huidige werknemers te behouden. Dit blijkt uit de Salarisgids 2022 van recruitmentbureau Robert Half, een jaarlijks onderzoek naar de salarissen, trends en veranderingen op de arbeidsmarkt.

Hoewel 9 op de 10 werkgevers zich zorgen maakt over het behoud van talent vanwege de arbeidsmarktkrapte, verwacht het merendeel van de werkgevers geen salarisverhoging te kunnen bieden aan huidige werknemers (91%). 19% van de bevraagde managers beschouwt lage lonen en het niet kunnen aanbieden van salarisverhogingen als de grootste uitdaging voor het behouden van talent, al verwacht 17% wel hogere bonussen te kunnen uitkeren.

34% van de werkgevers geeft aan dat ze extra secundaire arbeidsvoorwaarden zullen aanbieden voor het aantrekken van talent. De meest geboden extra’s zijn nog steeds de PC of laptop (88%) en bijna drie kwart biedt inmiddels ook de vrijheid van thuiswerken aan. Het aanbieden van thuiswerken heeft voor de helft van de werkgevers een positieve impact op het aantrekken van talent en 25% zet deze flexibiliteit in om burn-outs tegen te gaan.

Veranderende vaardigheden: belang van soft skills

Om in 2022 verder te groeien, zijn bedrijven bij het werven van nieuw talent op zoek naar kandidaten die over soft skills beschikken. Deze lijken echter schaars te zijn, want meer dan een kwart van de werkgevers merkt dat de meeste kandidaten hier nog niet over beschikken. Om in de toekomst succesvol te blijven, wordt onder andere het aanpassingsvermogen van werknemers, ook wel AQ genoemd, steeds belangrijker. Daarnaast zijn andere soft skills zoals plannings- en organisatorische vaardigheden, creatief denken en veerkracht juist nu belangrijker dan ooit door de digitalisering en thuiswerken.

Bedrijfscultuur

In het onderzoek wordt ook het belang van de bedrijfscultuur belicht. Zo blijkt dat een meerderheid van de bedrijven moeite heeft om hun bedrijfscultuur in stand te houden, onder andere als gevolg van het aanhoudende werken op afstand. Ze zetten daarom in op het verbeteren van communicatie en samenwerking binnen het team, het investeren in het welzijn van werknemers en het delen van de bedrijfswaarden en -normen om de bedrijfscultuur te verbeteren. Dit vergroot de kans om talent te behouden, aangezien  1 op 10 werkgevers aangeeft dat een mismatch tussen de persoonlijke en bedrijfswaarden de belangrijkste reden is voor vrijwillig vertrek van werknemers.

Daarnaast merken bedrijven die inzetten op diversiteit, gelijkheid en inclusie dat dit een positieve impact heeft op de loyaliteit en het behoud van werknemers en zorgt voor een groeiend potentieel aan nieuwe ideeën en innovatie. Een derde heeft al geïnvesteerd in programma’s die diversiteit, gelijkheid en inclusie ondersteunen en bij het werven van talent laat inmiddels bijvoorbeeld meer dan de helft van de bedrijven sollicitanten anoniem solliciteren. Diversiteit, gelijkheid en inclusie zijn dan ook thema’s binnen de bedrijfscultuur die in 2022 hoog op de agenda staan.