Trend 1: werknemers willen meer maatwerk en persoonlijke behandeling
De Nederlandse consument wordt van alle kanten op z’n wenken bedient. Een film kijken via Netflix? Dan krijg je keuzes voorgeschoteld op basis van eerder kijkgedrag. Op zoek naar een nieuwe levenspartner? Dan zijn er dating-app’s waarmee je eenvoudig een profiel selecteert dat aansluit bij opgegeven criteria. Je kunt persoonlijke sportschoenen of parfums laten maken, en ga zo maar door. Het gevolg? Mensen raken gewend aan persoonlijke behandeling en keuzemogelijkheden, en verwachten deze ook op het werk.
Het antwoord op deze trend? Accepteer dat ‘one-size-fits-all’ verleden tijd is. Bedrijven die hier goed op inspelen maken gebruik van Employee Persona’s, een personificatie van je medewerker die onder andere behoeftes en verwachtingen in kaart brengt. Met deze inzichten kun je als organisatie er aan werken om medewerkers zo persoonlijk en specifiek mogelijk te behandelen.
Trend 2: positief sturen op verbeteren performance
Top-down en eenzijdige evaluatiegesprekken worden in 2017 nog minder populair dan ze al waren. Want ook wat evaluatie betreft, vragen werknemers om een persoonlijke benadering met een positieve insteek. Op basis van cijfers beoordeeld worden en een 2 of een 3 zijn? Dat is anno 2017 echt te onpersoonlijk. De focus gaat minder liggen op beoordelen; het wordt belangrijker je medewerkers te sturen op het beter benutten van hun mogelijkheden en talenten. De taak van de leidinggevende is vervolgens om tools en suggesties aan te dragen die de performance verbeteren. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld jobrotation of een opleidingstraject waarvan e-learning een onderdeel kan zijn.
Trend 3: toenemend gebruik van Artificial Intelligence
Hoewel er jaren geleden nog een concurrentiestrijd was tussen mens en machine en de machine als bedreigend werd ervaren, is er inmiddels meer samenwerking tussen mens en machine. Ook door HR-specialisten. Sterker nog, HR gaat in 2017 meer gebruik maken van Artificial Intelligence (AI). En dat is hard nodig, want er is bijna geen enkele afdeling die met meer data te maken heeft dan HR. Slimme technieken kunnen bijvoorbeeld dagen tijd besparen bij het selecteren en analyseren van Cv’s. Zo hoorde ik van een organisatie waar managers in eerste instantie handmatig Cv’s van werknemers selecteerden in het kader van een opvolgingstraject. Vervolgens werd het resultaat ingevoerd in de HR-software en maakte het systeem een vergelijking, met als resultaat meer en betere suggesties. En dat is slechts een van de voorbeelden van AI waar HR-specialisten hun voordeel mee kunnen doen. Een leuk artikel over andere voordelen die AI biedt aan de HR-professional, vind je hier.