- Innovatie moet allereerst zichtbaar draagvlak hebben bij de top van de organisatie
- De bereidheid van het management om flink te investeren en risico’s te nemen: innovatiesucces is lastig voorspelbaar
- Organiseer programma’s om medewerkers innovatiealert te maken, stimuleer en organiseer feedback
- Maak de missie van de organisatie duidelijk zodat de innovatiedoelen voor iedereen helder zijn
- Creëer een sfeer waarin medewerkers zich vrij voelen om met ideeën te komen en vermijd een afrekencultuur
- Richt een voor iedereen zichtbare ‘war room’ in, een ruimte waar medewerkers elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen en inspiratie opdoen om plannen verder uit te denken
- Zorg voor een platte organisatie met zo min mogelijk hiërarchie
- Creëer een werkgeversimago dat de juiste talenten en experts aantrekt voor de innovatiedoelstellingen
- Stel innovatieteams samen met een mix van technische, business en marketingmensen
- Zorg voor innovatieteams waarin verschillende competenties (durf, inventiviteit, accuratesse, leiderschap, enzovoort) met elkaar in balans zijn om
- Maak innovatieteams zoveel mogelijk fulltime vrij om aan nieuwe ideeën te werken
- Investeer in realisatiekracht: wijs specialisten aan die kansrijke ideeën uitwerken en -testen tot praktische toepassingen.
Deze 12 uitgangspunten zijn afkomstig uit een interview over innovatie met Jeff Gaspersz, hoogleraar innovatiemanagement, Dolf Ketelaar, HR-directeur Moba, Bianca Willems, HR Country Manager NXP Semiconductors, Jan Witte, Trimb Healthcare en Quintijn Innikel, Beacon Partners. Lees hier het gehele interview