Steeds meer werknemers gebruiken hun reistijd in het ov om te werken. Werkgevers passen zich aan deze trend aan door flexibele werkafspraken te maken.
Shutterstock, Maarten Zeehandelaar

Steeds meer mensen gebruiken hun ov-reistijd om te werken zo blijkt uit recent onderzoek van mobiliteitsbureau Shuttel onder bijna 17.000 werknemers. Dit komt volgens een artikel van Binnenlands Bestuur doordat werkgevers steeds vaker afspraken maken die het mogelijk maken om in het ov te werken. Zo kunnen werknemers bijvoorbeeld eerder naar huis om de spits te vermijden of ze kunnen eersteklas reizen zodat ze ongestoord kunnen doorwerken.

Reistijd langer dan een half uur

Mobiliteitsspecialist Bart Horstman geeft aan dat een steeds groter aantal werkgevers hun medewerkers die ver weg wonen toestemming geeft om eersteklas te reizen. Tachtig procent van de werknemers die eersteklas reizen, doen dit voor een langere tijd dan een half uur.

Vervroegingseffect

Daarnaast blijkt uit de data dat werknemers die lange reistijden hebben, hun werkdag vaak eerder beginnen en ook ’s middags gemiddeld een half uur eerder naar huis vertrekken dan hun collega’s met een kortere reistijd. Dit verschijnsel, wat het mobiliteitsbureau een ‘vervroegingseffect’ noemt, laat zien dat werkgevers steeds flexibeler worden met werktijden.

Ze verplichten werknemers minder vaak om de traditionele werktijden, zoals tot minimaal 17.00 uur, te volgen.

Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsadviseurs raden aan om deze flexibele werktijden te integreren in het mobiliteitsbeleid van bedrijven, omdat het bijdraagt aan een efficiëntere werkomgeving en een verhoogde vitaliteit van werknemers.

Tijdens deze masterclass leer je op welke wijze je een modern beloningsbeleid kunt vormgeven dat bijdraagt aan de employer branding strategie en employee experience binnen jouw organisatie.