De focus van grote bedrijven ligt over het algemeen bij de medewerkers in de leeftijdscategorie tussen de 35 en 55 jaar. Deze groep is de motor van het bedrijfsleven. Maar ligt de focus van bedrijven niet teveel op deze groep?
Een kwart van de Nederlandse CEO’s ziet het behouden van waardevolle medewerkers als de meest strategische uitdaging. Uiteraard snap ik deze uitkomst van het recente onderzoek van Berenschot (Strategy Trends 2014 – the CEO’s agenda), maar er komt bij dit soort uitspraken altijd direct een vraag bij mij op: weet de CEO de meest waardevolle medewerkers in zijn/haar bedrijf wel te vinden?
Je bent hartstikke druk en kunt nauwelijks je eigen werk afkrijgen. Dat zie je ook bij je collega’s. Ieder doet zijn eigen ding en bij het koffieapparaat vertel je elkaar even snel hoe druk je bent. Als iemand het moeilijk heeft, doe je wel een poging om hem een hart onder de riem te steken, maar je voelt wel dat dat anders is dan echt helpen.
Om een voorsprong te behalen én te behouden, is het noodzakelijk om de beste mensen aan boord te halen. Naast goed opgeleide werknemers met kennis van de laatste (technologische) ontwikkelingen, zijn dit met name werknemers die in staat zijn om ‘bij te leren’ en dus over een goed ontwikkeld leervermogen beschikken. Maar hoe vind je die?
Talentvolle medewerkers zijn simpelweg onmisbaar. Het is een gouden uitspraak die iedere HR-manager in zijn oren heeft geknoopt. Talentvolle medewerkers zorgen ervoor dat organisaties het verschil maken in deze concurrerende markt. Alleen door het tonen van lef blijft u voorop lopen. Als ik het heb over talentvolle medewerkers heb ik het niet per se over nieuwe medewerkers. Het gaat ook om de skills die uw huidige medewerkers in huis hebben. Deze skills moeten natuurlijk wel goed uit de verf kunnen komen.
Strategische personeelsplanning en talentmanagement zijn nauw met elkaar verbonden. Beiden gaan over het plaatsen van de juiste persoon op de juiste plek. Het verschil ligt in de termen ‘personeel’ versus ‘talent’ en ‘planning’ versus ‘management’. Terecht stelt Dirk Goossens, manager director bij Sollicity, in het artikel De HR-trends voor 2014 dat de definitie van Talent glibberig is. Want waar hebben we het nu precies over?
Vakmanschap is weer helemaal hot! Zet professionals in hun kracht en het succes lacht je toe. Gelukkig begrijpen we steeds beter hoe vakmanschap kan worden gestimuleerd. Desondanks is slechten van barrières om vakmanschap daadwerkelijk tot wasdom te laten komen een weg van de lange adem. De ingrediënten zitten vaak verstopt in het DNA van de organisatie. Dat de HR-knop hierbij relevant is, maakt ons werk waardevol.
HR is verantwoordelijk voor het faciliteren van effectieve en duurzame inzetbaarheid, maar heeft vaak niet de beschikking over middelen om te investeren. Het ontbreken van budget zet HR voor de keuze: accepteren en roeien met de riemen die je hebt of op de barricaden gaan staan en de business overtuigen te investeren in strategische talentplanning.
Er is bij loopbaangesprekken in het kader van talentmanagement qua effectiviteit en efficiëntie nog een wereld te winnen.
In veel bedrijven is de werving van personeel al enige jaren een probleem vanwege de economische omstandigheden, vacaturestops en verlaging van budgetten. Maar nu een aantal bedrijven aangekondigd heeft weer op grote schaal personeel te zoeken, zoals het vakantieparkbedrijf Center Parcs UK, blijken ze weer toekomstgericht te worden en lijkt het erop dat ze een recruitmentbeleid ontwikkelen gericht op de lange termijn, in plaats van zich ‘koest’ te houden om de recessie te overleven.