Ja, alle reden tot zorgen voor HR in 2025, maar ook voor het initiëren van vernieuwing aldus HR-expert Jan Tjerk Boonstra.
Debatten leiden inmiddels vaak tot polarisatie, frustratie en een gebrek aan actie. Hoe kunnen we dit patroon doorbreken en tot constructieve oplossingen komen? Om de stap te zetten van debat naar dialoog, zijn drie belangrijke fases te onderscheiden
Beste HR-collega,Gelukkig nieuwjaar! Terwijl we het nieuwe jaar met oliebollen en goede wensen begroeten, werpen we ook een blik op wat 2024 voor ons in petto heeft. Het wordt het jaar van de draak. Kracht en moed is wat er nodig is. Wat voorspelt dat? Graag draag ik mijn steentje bij aan wat ons te wachten staat op het gebied van Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid (DIG) op de werkvloer.
Wanneer churn – het vertrekken van medewerkers uit de organisatie – een probleem is, dan heeft dat grote effecten op de slagkracht van de organisatie. Het inhuren van nieuwe medewerkers is lastig in een tijd van arbeidsmarktkrapte, het opleiden van nieuwe of bestaande medewerkers kost tijd en veel verloop in de organisatie draagt niet bij aan de organisatie als geheel. Reden genoeg dus om aandacht te besteden aan het behoud van medewerkers!
Denk jij dat een topatleet 365 dagen per jaar de beste versie VAN zichzelf is? Het antwoord is nee! In sommige periodes zijn zij juist de beste versie VOOR zichzelf. En ook al voelt dit als spijbelen, het is de enige manier tot het bereiken van topprestaties.
Transformaties slagen bijna zes keer vaker als de CEO een relevant verhaal heeft. En dat heeft alles te maken met de employee journey.
Juist in een tijd van schaarste is het belangrijk te investeren in de héle talent journey. Daarin gaat nog veel mis.
Medewerkers werken vaker dan ooit online en leggen beduidend minder woon-werkverkeerkilometers af. Ook bij het zoeken en vinden van een nieuwe baan nemen digitaal solliciteren en online kennismaken met de nieuwe werkgever een vlucht. Dat onboarden levert in 2021 enthousiastere mensen op dan in 2020 door het afnemen van het aantal criticasters bij organisaties. Werkgevers organiseren onboarding steeds beter, zowel fysiek als online. Wat komt er zoal kijken bij pre-boarding en onboarding?
Hoe zorg je er in de huidige markt voor dat je jouw medewerkers binnen boord houdt en aantrekkelijker wordt voor nieuwe medewerkers? Ik heb hieronder een vijftal tips uitgeschreven.
Redteam mindset: “Zo ben ik nu eenmaal, daar kan ik niets aan doen! Als alles goed gaat dan heb ik er geen last van, maar wanneer het tegenzit dan komt dit boven en tja, daar kan ik verder niets aan doen. Ik ben normaal een hartstikke positief mens!” Wanneer je dit hoort dan weet je dat je als high performance mentor werk aan de winkel hebt.