Na een ziekmelding kunnen we nauwkeurig het risico op langdurig verzuim meten. Nog mooier is het als gericht kunt ingrijpen, nog vóórdat iemand uitvalt. Zodat je verzuim kan proberen te voorkomen. Corné Roelen, bedrijfsarts bij Arbo Unie en hoogleraar bedrijfsgeneeskunde in Groningen, doet onderzoek naar werkfunctioneren – een nieuwe maat die hierbij gaat helpen.
Werkstress is een thema dat veel aandacht krijgt – niet gek in een land waar ruim 17% van de werkenden last heeft van burn-outklachten. Bedrijfsarts Giny Norder van Arbo Unie richt liever de schijnwerpers op de positieve tegenhanger van werkstress: werkplezier. “Dat is een van de beste manieren om werkstress te voorkomen.”
Er worden steeds meer en hogere eisen gesteld aan managers en medewerkers. In de praktijk ervaren deze steeds minder regie op hun arbeidsbelasting.
Dat concluderen hoogleraren en universitair docenten arbeidsrecht van de Universiteit Leiden in een opinie in Trouw.*
Het druk hebben is niet erg, want onder druk komen mooie prestaties tot stand. Ook op het werk. Maar aanhoudende, te hoge werkdruk kan omslaan in werkstress. Dan gaan de prestaties, productiviteit en gezondheid van je mensen eronder lijden en kunnen stressklachten zelfs uitmonden in een burn-out. Waar zijn de verschillen? En hoe ga je stressklachten te lijf?
Nu de Corona-besmettingen weer oplopen en de zorg wederom dreigt te bezwijken slaan 20 ondernemingsorganisaties de handen ineen om hun gasten, klanten en medewerkers extra te wijzen op het belang van het naleven van de basisregels. De bedrijven instrueren gasten, klanten en medewerkers middels diverse communicatiemiddelen voor extra veiligheid onder het bekende motto #samentegencorona.
Terug naar kantoor: voor velen een verademing, maar ook weer even wennen: de files, het geroezemoes, het afstand houden, afstemmen wie wanneer waar werkt … “We zijn eigenlijk massaal aan het re-integreren”, zegt Bas Olde Bijvank, GZ-psycholoog bij Arbo Unie. Hoe houd je in dit ‘nieuwe normaal’ het stressniveau laag?
Veel fraude en misstanden binnen een bedrijf worden aangekaart door klokkenluiders. Dit wordt door de werkgever niet altijd ter harte genomen en kan resulteren in represailles voor de werknemer. In Nederland zijn grote werkgevers daarom wettelijk verplicht een klokkenluidersregeling te hebben. Eind dit jaar zal deze verplichting aangescherpt worden. Een goed moment dus om stil te staan bij de in uw bedrijf geldende klokkenluidersregeling.
Een medewerker werkt al meer dan 25 jaar voor hetzelfde bedrijf. In die jaren is hij doorgegroeid qua functie en heeft hij steeds andere taken gekregen. Het is een tevreden en hardwerkende werknemer, die houdt van zijn diversiteit aan taken. Door veranderingen in het bedrijf (reorganisatie) komen in een tijdsbestek van een paar maanden, een aantal taken te vervallen. Laten dit nu nét de taken zijn die voor werkplezier, voldoening, waardering, zelfontplooiing en ontwikkeling zorgden. De medewerker krijgt klachten en dreigt zelfs uit te vallen door een dreigende burn-out.
In sommige branches vragen werkgevers aan hun personeel steeds vaker om een QR-code. Die geluiden klinken met name in de bouw-, schoonmaak- en cateringbranche. De wetgeving is er echter duidelijk over: