Steeds meer werkgevers (81%) vinden het hun verantwoordelijkheid om de combinatie arbeid en privé te faciliteren, maar thuiswerken of deeltijdwerk is niet altijd mogelijk. Een groot deel van de werkgevers is bijvoorbeeld niet positief over deeltijdwerk op leidinggevend niveau. Dit blijkt uit het rapport 'Arbeidsmarkt in kaart: werkgevers – editie 2' van het Sociaal Cultureel Planbureau.
Het is altijd al lastig geweest om de generatiekloof op de werkvloer te overbruggen, maar millennials vormen misschien wel de grootste uitdaging tot nu toe. Voor managers die er alles aan doen de hiërarchische ladder te beklimmen, is het vaak lastig te begrijpen dat millennials niet dezelfde ambities hebben als zij. Het is te kort door de bocht dat te wijten aan luiheid of gebrek aan ambitie.
Bij TUI Nederland werken zo’n 2.500 mensen, die allemaal een andere achtergrond of functie hebben. De behoeften op het gebied van pensioen verschillen hierdoor sterk. Toch ziet Kim van der Kooij (Head of Operations/Compensation & Benefits) één overeenkomst: iedereen wil graag duidelijkheid.
Steeds meer organisaties ontdekken dat het werkgeluk van hun personeel bijdraagt aan goede bedrijfsresultaten. Geluk leidt tot succes, en niet andersom. Uitzendbureau Walters People deed onderzoek onder 941 professionals binnen verschillende disciplines, waarin geprobeerd werd te achterhalen wat werknemers nodig hebben om gelukkig te zijn in hun werk. Drie tips om hieraan bij te dragen.
Mannen geven vaker dan vrouwen aan gevaarlijk werk te doen. In 9 van de 10 beroepen waarin werknemers het vaakst aangeven gevaarlijk werk te verrichten, werken overwegend mannen, hun aandeel varieert van 67 tot bijna 100 procent. Hiertoe behoren onder meer beveiligingswerkers, bestuurders van voertuigen, en machinebedieners. Ook zijn mannen vaker betrokken bij een arbeidsongeval met verzuim. Dit blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA), die door het CBS en TNO wordt uitgevoerd.
Hoe weet je welke momenten cruciaal zijn in de employee journey? Welke verwachtingen schep je bij nieuwe medewerkers en hoe worden deze ingevuld in de eerste paar maanden van het dienstverband? Om dit te achterhalen, moet je de employee journey allereerst 'mappen' door samen met een specifieke groep medewerkers (bijvoorbeeld 'onboarders') hun journey in kaart te brengen.
Op 10 september 2019 bezochten meer dan 250 HR en Communicatie professionals het eerste Employee Journey Festival in Kamerik. Een prachtige en bruisende festivaldag met veel interactie en uitwisseling van ideeën...
Van de nieuw instromende medewerkers in een organisatie weet maar liefst een derde binnen een week of hij/zij voor langere tijd wil blijven. Goede onboarding draagt dus zeker bij aan personeelsbehoud. Een reden voor de Brabantse zorginstelling Amarant om dit proces onder de loep te nemen én te optimaliseren. 'Een warm welkom voorkomt verzuim en voortijdig vertrek.'
In Buitenplaats Kameryck, vlakbij Utrecht, vond dinsdag 10 september het allereerste Employee Journey Festival plaats. Ruim 250 HR en communicatie-professionals kwamen bijeen voor inspiratie en concrete ideeën.
Medewerkers die iedere dag met plezier naar hun werk gaan, zich thuis voelen in de organisatie, hun talenten volop kunnen benutten en bij vertrek ambassadeur blijven van de organisatie. Steeds meer organisaties investeren in het werkgeluk van hun medewerkers omdat dit veel kan opleveren. Denk aan hogere productiviteit, minder verzuim, behoud en het aantrekken van talent. Een nieuwe trend binnen HR die hieraan bijdraagt, overgevlogen uit de marketingwereld, is Employee Experience met daaraan gekoppeld ‘Employee Journey’ en ‘Voice of the Employee’.