Bijna de helft van de werkgevers geeft aan dat zij vanwege de hoge brandstofkosten overwegen hun mobiliteitsregeling aan te passen of dat al gedaan te hebben. Ook zijn 2 op de 3 werkgevers bereid om een hogere kilometervergoeding te betalen mits de fiscale regels dit mogelijk maken. Dat stelt werkgeversvereniging AWVN op basis van eigen onderzoek onder 481 werkgevers.
Nog maar een paar maanden en dan is het al weer 1 juli. De datum waarop volgens sommige werkgevers de wettelijke vakantiedagen over 2021 automatisch vervallen. Maar is dat wel zo?
In de Kroniek twee jaar corona-arbeidsrechtspraak* concludeerde ik, ogv gepubliceerde lagere rechtspraak, dat corona geen grondslag biedt werknemers te verplichten vakantiedagen in te leveren of op te nemen. Omdat het verplichten vakantiedagen op te nemen werknemers veel minder raakt dan het niet of maar gedeeltelijk uitbetalen van loon lijkt mij, desondanks, nog steeds goed verdedigbaar dat in geval van onvoorziene omstandigheden (de coronacrisis is door verschillende rechters als zodanig gekwalificeerd) een andere uitkomst denkbaar is. Die andere uitkomst kwam voorbij in onderstaande uitspraak.
De komende jaren staan voor de arbeidsmarkt, het pensioenstelsel en het belastingstelsel --inclusief het toeslagenstelsel-- grote wijzigingen en herzieningen op de agenda. Het is van groot belang de symbiose tussen die drie beleidsdossiers te bezien, omdat de belastingheffing de randvoorwaarden schept voor al die dossiers.
Onderzoek door Personio wijst uit dat bijna de helft (46%) van de ondervraagde werknemers in het mkb in de komende 12 maanden van baan wil veranderen. Dit percentage is gelijk aan als vorig jaar. Voor bijna een op de drie (31%) werknemers is gebrek aan waardering de belangrijkste reden om vertrekken bij hun huidige werkgever. Toch zou een hoger salaris of bonus voor bijna de helft (48%) van de werknemers die zeggen te willen vertrekken reden zijn om toch te blijven. Volgens 15 procent van medewerkers vindt er nooit een formele evaluatie plaats.
Het kabinet wil vanaf 2 augustus de uitkering voor het betaald ouderschapverlof verhogen van 50 naar 70 procent van het dagloon. Minister Van Gennip van SZW heeft hier een voorstel over aan de Eerste en Tweede Kamer gestuurd.
In de huidige krappe arbeidsmarkt is voor veel bedrijven de uitdaging steeds groter om nieuw talent aan te trekken en te behouden. Bij Solarclarity hebben ze daar naar ze denken een oplossing op gevonden. Je krijgt voordat je ook nog maar een uur hebt gewerkt eerst een vakantie. De organisatie hoopt hiermee een concrete aanleiding te creëren voor talent om te solliciteren, want met de energietransitie in volle gang, is nieuw personeel zeer welkom.
Binnenkort volgen belangrijke wijzigingen voor studiekostenbedingen. Op grond van de Europese Richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden moeten werkgevers namelijk een verplichte opleiding volledig kosteloos aanbieden en mogen zij de kosten niet van de werknemer terugvorderen. De richtlijn moet uiterlijk 2 augustus 2022 zijn geïmplementeerd. Van belang te weten is dat er geen overgangsrecht zal gelden. Dat betekent dat studiekostenregelingen van voor die datum dan nietig kunnen zijn.
De provincie Zeeland maakt werk van de vermindering van CO₂-uitstoot. Ambtenaren van de provincie Zeeland die in 2024 nog met hun benzine- of dieselauto naar het werk komen, krijgen hun kilometers niet langer vergoed. En ook de kosten voor parkeren zijn dan niet meer te declareren. Die vergoedingen worden alleen nog verstrekt aan medewerkers die zich duurzaam verplaatsen.
Net als in 2019 en 2020 staat het Rijk bovenaan de lijst van meest favoriete werkgevers onder de Nederlanders, de Nationale Politie volgt op plek 2. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group, waarbij in totaal 23.676 personen zijn ondervraagd in 2020 en 2021. De GGZ en Google zijn dit jaar nieuw in de top 10. Opvallende stijgers zijn Shell en de Belastingdienst.