De combinatie van werk en privé wordt door Nederlanders ervaren als een zware last: slechts 8% vindt hun leven goed in balans. Gemiddeld genomen heeft ruim één op de drie werknemers moeite met het combineren van werk en privé.
Nederland heeft de regelgeving voor uitzendwerk aangepast aan de zogeheten Uitzendrichtlijn van de Europese Unie. De wijzigingen, die op 27 april in werking zijn getreden, hebben geen grote gevolgen, omdat het merendeel van de verplichtingen die voortvloeien uit de richtlijn al van toepassing zijn op de Nederlandse wet- en regelgeving.
Het plan voor de afschaffing van de reiskostenregeling voor woon-werkverkeer is ‘onzinnig en ondoordacht’ volgens CNV-vice-voorzitter Maurice Limmen van vakbond CNV. Deze reactie gaf hij naar aanleiding van de plannen uit het mislukte Catshuisoverleg, die deels zijn overgenomen in het vorige week gesloten bezuinigingsakkoord.
Als een werknemer door een reorganisatie voortaan zijn vroegere functie dient uit te voeren, tegen zijn oude arbeidsvoorwaarden, gaat hij hiermee niet akkoord. Hij vordert wedertewerkstelling in zijn huidige functie, met behoud van zijn laatstverdiende salaris. Kan dit?
Werknemers die in hun eigen auto zakelijke kilometers rijden, hebben in verband met de hoge brandstofprijzen om een hogere kilometervergoeding verzocht. Mag ik op hun verzoek ingaan?
Het gedrag van Nederlandse werknemers verandert door het toegenomen gebruik van smartphones. Vooral bij jonge hoogopgeleiden loopt werk en privé door elkaar. De mate waarop werk en privé door elkaar lopen wordt niet als storend ervaren. Jongere werknemers vinden bereikbaarheid buiten werktijd heel normaal, ook voor de baas. Tijdens het werk besteden zij ook relatief veel tijd aan privételefoontjes en digitaal verkeer.
Hoewel het nog lang niet zeker is of de ‘tocht der tochten’ doorgaat, neemt de Elfstedenkoorts hand over hand toe. Ook op de werkvloer - en daar kunnen werkgevers en managers van profiteren: vijf tips om de sfeer te verhogen.
25 procent van de berijders gaat de winter in zonder winterbanden. Meer dan 20 procent moet de winterbanden uit eigen zak betalen. De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) vindt dat winterbanden een vast onderdeel moeten zijn van de autoregeling, bijvoorbeeld door deze deel uit te laten maken van het normleasebedrag.
Door het vitaliteitspakket gaan of blijven niet meer ouderen werken, zo is de inschatting van het CPB. Met het vitaliteitspakket beoogt de overheid de mobiliteit van oudere werknemers en oudere werklozen op de arbeidmarkt te stimuleren. Om het pakket te financieren worden andere regelingen afgeschaft.
Uit onderzoek in de apotheekbranche komt naar voren dat apotheken die relatief meer deeltijders in dienst hebben een hogere arbeidsproductiviteit kennen. De inzet van deeltijders creëert namelijk de mogelijkheid om personeel zeer efficiënt in te zetten. Zo blijkt uit het rapport De arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 2016 van Research Centre for Education and the Labour Market (ROA).