Zo vind je de 'Perfect Fit'
Organisaties zijn op zoek naar de ‘perfect fit’ tussen nieuwe medewerkers en hun bedrijf. Maar hoe ziet het ideale recruteringsproces om dit doel te bereiken eruit? Volgens de Amerikaanse Recruitmentgoeroe Kevin Wheeler begint het ermee dat de hiring manager beseft dat de wereld veranderd is.
“Veel hiring managers kunnen moeilijk omschrijven waarnaar ze op zoek zijn. Ze weten over welke capaciteiten een kandidaat moet beschikken maar kunnen niet de juiste termen aangeven, waarmee de recruiter aan de gang kan. Ze geven aan over welke diploma’s en ervaring iemand moet beschikken, maar niet welke skills iemand nog meer moet hebben. Dat merken ze pas als een recruiter met een kandidaat komt, die aan de eisen voldoet, maar waarvan ze toch merken dat het niet de juiste persoon is. Daarom is het belangrijk dat recruiters de business begrijpen en het werk dat de hiring manager doet. Als ze dat doen, zijn ze succesvol. Anders niet,” aldus Wheeler.
Banen veranderen
Een andere reden is dat banen sneller veranderen dan het tempo waarmee mensen worden aangenomen. “Daardoor is het voor hiring managers moeilijk om goed te communiceren met de recruiters. Soms wil een hiring manager ‘s ochtends een cappuccino, maar ’s middags een espresso. Als hij de recruiter niet op de hoogte brengt, krijgt hij echter ’s middags toch een cappuccino. Daarom is het belangrijk dat zowel hiring managers als recruiters dynamisch en flexibel zijn en dat ze goed communiceren met elkaar.”
Hiring managers opvoeden
Wheeler noemt nog een derde reden: de hiring managers zijn te ouderwets en gaan te weinig met hun tijd mee. “Je kunt daarom niet zeggen, dat het aan de hiring manager of aan de recruiter ligt als de ‘perfect fit’ niet lukt. Beide partijen zullen zich moeten instellen op een tijd, die sterk en snel aan het veranderen is. Om dan toch tot een ‘perfect fit’ te komen, moeten ze afscheid nemen van oude concepten.”
En daar ligt een taak voor HR, zegt Wheeler. “HR moet de hiring managers ‘opvoeden’, hen op de hoogte brengen en hen beïnvloeden; HR moet hen overtuigen dat de wereld veranderd is: zowel de werkplek als de arbeidsmarkt. En dat de hedendaagse medewerker andere verwachtingen heeft dan voorheen.” De hiring manager moet op zoek naar medewerkers met andere capaciteiten, die soms niet exact voldoen aan alle eisen. “Het is veel belangrijker dat ze in staat zijn om snel te leren.
Nieuwsgierigheid en motivatie belangrijker dan cv
Succesvolle bedrijven als Google hebben hun aanpak al veranderd: ze kijken niet meer naar diploma’s of cv’s of naar een technische achtergrond. Ze zoeken naar mensen die graag bij Google willen werken en die beschikken over een aantal algemene vaardigheden. Ze gaan ervanuit dat ze nieuwe medewerkers skills kunnen aanleren, maar niet om nieuwsgierig, gemotiveerd en een ‘fast learner’ te zijn. De hiring manager moet daarom flexibel zijn bij het aannemen van mensen en open staan voor een ander type medewerker.” Hetzelfde geldt overigens voor de recruiters. Wheeler: “Teveel recruiters zijn kantoorklerken, die routineus hun werk doen.”
In gesprek over employer branding
Veranderingen op de arbeidsmarkt en strategische heroriëntatie van de organisatie hebben grote gevolgen voor het werkgeversimago. Tijdens het HR Praktijk Diner gaan expert Marcel van der Haas en HR Business Partner Mijke Vossen met u in gesprek over employer branding. Centrale vragen zijn:
- Hoe positioneer je je blijvend als aantrekkelijke werkgever?
- Hoe breng je een nieuwe organisatiestrategie in lijn met je werkgeversimago?
- Hoe verbind je duurzame inzetbaarheid aan employer branding?