Even stilte stimuleert creativiteit
Even wat stilte tijdens de vergaderingen of wat ruimte voor brainstormen, vergroot de creativiteit tijdens zulke groepsdiscussies. Dit blijkt uit onderzoek van universitair docent Daan Stam van Rotterdam School of management, Erasmus University (RSM). Een korte onderbreking geeft de deelnemers van een groepsdiscussie de kans om zelf gedachten over de onderwerpen te vormen en te verwerken. Dit levert weer veel meer ideeën en vooral ook meer diversiteit aan ideeën dan tijdens een klassieke brainstorm. Een kosteloze en gemakkelijke manier om de ontwikkelingsproductiviteit te verhogen, zo blijkt uit het onderzoek.
Het succes van nieuwe producten hangt af van vernieuwende ideeën en de kwaliteitsconcepten die voortkomen uit deze ingevingen. Natuurlijk zijn er al verschillende methoden bedacht om tot deze innovatieve ideeën te komen. Probleem is, dat deze methoden vaak duur zijn en moeilijk uitvoerbaar.
Meer ideeën en meer categorieën aan ideeën
Het onderzoek van Stam en zijn collega’s Arne de Vet, Harry Barkema en Carsten de Dreu heeft 200 respondenten. Uit de resultaten blijkt dat een onderbreking zorgt voor 53 procent meer ideeën en 47 procent meer categorieën aan ideeën. Een korte onderbreking in een groepsdiscussie geeft de deelnemers de ruimte om even in stilte na te denken over het onderwerp. Na een aantal minuten rust worden deze ideeën besproken en uiteindelijk collectief geïntegreerd in concepten.
Introverte deelnemers
Voor de mensen die moeite hebben met multitasking of werken in rumoerige ruimtes is deze aanpak erg doeltreffend. Mensen met introverte neigingen hebben helemaal baat bij deze methode. Het onderzoek laat duidelijk zien dat groepen met meer introverte groepsleden een sterk effect ondervinden van de aanpak. Met het feit dat er in veel groepen ten minste één persoon zit die introvert is, zijn onderbrekingen voor elk team een goed idee.
Zie hier de video van RSM
Blijvend leren noodzakelijk voor duurzame inzetbaarheid
In het nieuwe Witboek Loon naar leren toont Manpower op basis van onderzoek en expertinterviews aan dat politiek, sociale partners, onderwijs, werkgevers en werknemers ten behoeve van een hogere arbeidsparticipatie en duurzame inzetbaarheid van werkenden serieus meer werk moeten maken van blijvend leren.