Logo
  • Achtergrond
  • 2 mei 2024
  • Redactie HR Praktijk

HR en AI - Tijd voor de volgende stap: toepassing en integratie

Iedereen is inmiddels wel op een of andere manier aan de slag gegaan met AI. Maar vaak blijft het bij experimenteren. Van echte integratie is nog lang niet altijd sprake. Hoe kun je de volgende stap zetten en AI binnen HR en je organisatie goed benutten? 

Beeld HR en AI - Tijd voor de volgende stap: toepassing en integratie

We vragen het Ruud Coumans, Programmamanager bij HR Academy en Dagvoorzitter tijdens het event HR en AI The Next Step.

Volgens jou heeft HR een leidende rol te vervullen in de AI-revolutie. Vertel.

Ja, en dat is iets waarvan denk ik de meeste professionals zich nog niet zo bewust van zijn. Want hoe zorg je ervoor dat de AI-revolutie niet een vergroter wordt van een al bestaande ongelijkheid tussen medewerkers? Er zijn namelijk binnen organisaties werknemers die al goed zijn in het werken met AI, maar ook werknemers die er huiverig voor zijn. En die kloof wordt steeds groter. Vanuit HR heb je een taak om die kloof te dichten. Zo heeft Copilot veel potentie om te gebruiken als besloten AI-tool die ‘woont’ in jouw digitale omgeving. Maar dan moet je wel aan de digitale vaardigheden van alle medewerkers gaan werken.

‘Mensen zijn er van nature in geïnteresseerd. Maar haken ook heel snel af. Proberen het even uit, maar laten het ook zo weer links liggen. Focus op gedragsverandering is dus heel belangrijk’

Waar is HR wel al mee bezig is jouw ervaring?

Veelal met de basis. Met begrijpen hoe AI-tools het eigen werk kunnen vergemakkelijken. Heel individueel dus, op de eigen werkzaamheden gericht.
De volgende stap is wat mij betreft om AI in de organisatie te implementeren. Hoe het veilig en beschikbaar te maken. En om iedereen hierin mee te krijgen: medewerkers die het omarmen én de medewerkers die het nog spannend vinden. Vandaar dat we dit event ‘The Next step’ noemen: hoe zet je als organisatie die volgende stap in deze revolutie? En wat vraagt dit van de HR-afdeling?

Welke praktijkcase tijdens het event sluit hier goed op aan?

Dan zou ik de case van Anne Doeser, HR Innovation Lead bij de Rabobank, willen uitlichten. 
Zij hebben Copilot al geïntroduceerd onder grote groepen medewerkers. Anne vertelt in haar sessie welke lessen ze tijdens de adoptie hebben geleerd. Met als belangrijk inzicht om je mensen mee te nemen in het proces. Het gaat vooral om stimuleren, een uitrol zonder goed plan is namelijk gedoemd te mislukken. Mensen zijn of bevreesd of als ze het gebruiken snel teleurgesteld. En dat moet je zien te vermijden.

Het is namelijk best een kunst om de juiste vragen aan een AI-tool te stellen. Werken met AI valt of staat met het geven van de juiste opdrachten, oftewel prompts. En dat is een nieuwe vaardigheid die medewerkers zich eigen moeten maken. Vroeger kon je er nog mee wegkomen als je niet zo digitaal vaardig was. Het gaat er dus vooral om hoe je iedereen in je organisatie meekrijgt. En dan is het dus van belang om mensen te trainen, te evalueren en vinger aan de pols te houden.

‘Er is zoveel concurrentie. Begin nu plannen te maken hoe jij AI in je organisatie gaat laten slagen’

En mocht je overwegen om Copilot te implementeren in je organisatie: IT-expert Bas van Leur gaat in zijn sessie in op het belang van adoptie rondom Copilot en hoe je hiervan een succes maakt binnen jouw organisatie. Hij vertelt welke vaardigheden nodig zijn, hoe je de juiste vraag stelt aan Copilot én hoe je de antwoorden vervolgens interpreteert.

Ook een interessante case is die van Skill-Up. Ondernemer Sasker Soontiëns benadrukt in zijn sessie wat je als HR-professional nu al met AI kan doen en hoe. Zo laat hij zien hoe je een chatbot kunt maken waarin medewerkers vragen kunnen stellen over het personeelshandboek. Op die manier kun je specifieke HR-vragen delegeren.

Wat kunnen deelnemers nog meer verwachten tijdens het event?

Vincent Roders, AI-expert en -trainer neemt je mee in de mogelijkheden en uitdagen van AI voor HR. Je wordt daarbij doordrongen van het feit dat de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. Vincent gaat het bijvoorbeeld hebben over autonomous AI-agents. Deze werken geheel zelfstandig. Wat betekent dat voor je personeelsbezetting?

Lees ook: AI-medewerker ‘Sarah’ doet nu zelfstandig de socials: ‘Dit is wel een beetje creepy’

Ook gaat het erover wiens taak het is om de veiligheid te waarborgen. IT of HR? Als je het mij vraagt is het verstandig om vanuit HR de dialoog aan te gaan met degene die jouw systemen beheert. En met de collega die zich bezighoudt met compliance. Je kunt je voorstellen dat als een dergelijke AI-collega bij alle informatie binnen je bedrijf kan en zelfstandig te werk gaat, je daar wel goed over moet hebben nagedacht.

Stel jezelf de vraag welke vraagstukken er binnen de organisatie leven en wat je vanuit jouw HR-rol eraan kan toevoegen. En stel vragen bij IT.

Luister en lees ook de podcast en het interview met Bas van Leur over werken met Copilot

HR Academy - Kennis op niveau! HR Academy is er speciaal voor HR-professionals en functionarissen met personeelsverantwoordelijkheid. Want we hebben ons helemaal gespecialiseerd in kennisopleidingen op het gebied van human resources management. We weten hoe breed dat speelveld is en we kennen de veelheid aan onderwerpen waarvan je op de hoogte moet zijn. Daarom helpt HR Academy je om in jouw dagelijkse praktijk effectief te zijn en te groeien in je vak. Daarvoor bieden we je hoogwaardige opleidingen om je kennis op niveau te brengen én te houden. Van wet- en regelgeving tot strategie en beleid.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.